03 april 2011

Brödsöndag


En alltid lika fin söndag, midfastosöndagen.
Jesus står där och ger oss bröd, ger oss sig själv.
Idag på en byggarbetsplats t.o.m. bland ställningar och golvarbeten.
Härnösands domkyrka under renovering,
en underbar bild av Gud i vår vardag,
Jesus på arbetsplatsbesök för att dela liv och dela bröd.

Bröd i handen,
doppa i vinet.
Jesus i mig.

Kyrkkaffe med brödförsäljning.
Ulla N hade bakat flera kassar fulla.
Många skänkte bröd.
Många köpte, matbröd, sockerkakor, småkakor, lotter.
Varför är det alltid så roligt!

Femtusen kronor till fastekampanjen
för att bekämpa hungern i världen.

Brödsöndag.

2 kommentarer:

  1. En sak har jag alltid undrat.
    Varför är kyrkor så dyra. Jag menar all marmor, allt guld, allt i ek och alla höga valv. Jag har aldrig hittat beskrivningar i evangelierna som handlar om hur man ska bygga för att kunna dyrka Jesus. Han ville väl riva de gamla templen för att människorna skulle sluta se på Gud som något onåbart som man kunde blidka med offer i stora fina byggnader??
    Borde man inte försöka göra som Jesus och i stället försöka se varandra och bry sig om dom som behöver det?

    SvaraRadera
  2. Visst har våra katedraler byggts för att uttrycka makt och glans om än till Guds ära. Like it or not så har vi dom. Jag tror inte att Jesus var ute efter att riva några tempel, han var tvärtom noga med att templet i Jerusalem skulle vara en oas för bön och tillbedjan, inte en marknadsplats. Sen är det väl så att det är inte Gud som behöver våra kyrkor eller våra gudstjänster. Det är vi som kan må väl av särskilda ställen för våra gudsmöten. Jag håller med dig om att vi i våra liv bör sträva efter att vara Jesu efterföljare i sanning, enkelhet och utgivande kärlek. Det är det som räknas.

    SvaraRadera