21 maj 2014

Sightseeing i San Francisco

Så mycket som jag har sett av San Francisco med omnejd under de senaste dagarna har jag inte sett på ett helt år tror jag. Och än är det inte slut.
Vi har nämligen två av mina svägerskor här på besök, och de är väldigt nyfikna på vår stad.
I förrgår besökte vi vingården Viansa längst ned i Sonoma Valley och råkade hamna i en BBQ för dess klubbmedlemmar. Jag blev medlem där så sent som för två veckor sedan, så jag hade inte fått info om begivenheten. Men jag var så välkommen med hela min billast! Det var bara att ta för sig av den goda maten och provsmaka de nysläppta vinsorterna. En hellyckad överraskning.

Igår tisdag knatade jag runt med våra gäster på Petaluma outlet. Inte riktigt min grej, men jag kom faktiskt därifrån med en hel stass motionskläder inklusive skor och keps för under tusenlappen. På hemvägen körde vi sedan svängen ut till den fantastiska redwooddalen Muir Woods, där världens största levande ting reser sig mot skyn och bildar en enorm katedral. Mäktigt också att tänka på att dit samlades alla delegaterna i samband med FN:s bildande 1945, vilket skedde i SF. De talade om platsen som a cathedral of peace.

Och idag har vi suttit med våra gäster i typ sju timmar på buss i tre olika sightseeingturer runt vår stad. Först en intressant downtowntur, därifrån direkt till en Golden Gatetur över bron och ned till den pittoreska sovstaden Sausalito. Där hoppade vi av och intog en välbehövlig lunch på en hamnrestaurang. Sen hoppade vi på nästa buss och åkte tillbaka till stan för att bara byta buss igen och ta den sista eftermiddagsturen mot Golden Gate Park, dvs via Haight-Ashbury och Pacific heights och Japantown.

Fullmatade med våra guiders kunskaper och allehanda galenskaper och tokigheter vacklade vi av den sista bussen och tog oss hemåt på gungande ben. Det är som om vi har varit en dag på havet. Ansiktet hettar, man känner sig lite kall om kroppen och sömnigheten smyger på. Men än kan vi inte blåsa faran över, för svägerskorna hotar nu med en kvällsrunda ned till Buena Vista som var först i USA med att servera Irish coffee år 1952. Nu vet dom minsann var ställena finns...

I morgon blir det en båttur ut till the Rock, dvs fängelseön Alcatraz. För oss som varit här snart 1½ år blir det faktiskt vår allra första båttur ut i San Francisco-bukten.
Vi behöver tydligen nöjeslystna släktingar för att få något beskådat här.
Kom, flera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar