04 februari 2015

Hjärtat mitt

Jaha, då är jag bärare av en hjärtmonitor då.
Under några veckor har jag haft ett något oroligt hjärta.
Det har ibland hoppat och dunkat i otakt. Plus att blodtrycket har stigit.
Och medveten som jag är om takt och ton, har jag reagerat på otyget.

Tog i lördags kontakt med min amerikanske hjärtläkare via en onlinekanal.
Han svarade redan på söndag kväll och rådde mig att komma och ta ett EKG.
Det gjorde jag igår måndag, och idag tisdag har jag på hans remiss fått en bärbar EKG-utrustning att bära i 48 timmar. Snabba ryck må jag säga.

Så nu ska jag notera på ett papper klockslag och symtom när hjärtat gör något märkligt, särskilt vid medicinering, fysiska aktiviteter och plötsliga symptom. Själva EKG-bandspelaren är inte större än en mobil och dinglar nu med sina sladdar i två dygn vid min sida. Vilket är bra så att otyget kan spåras och åtgärdas.


1 kommentar: