18 april 2022

Det var jättelänge sedan jag bloggade. 
Men nu känner jag att jag vill lägga ut gårdagens predikan. 
Den framfördes långsamt, med mycket luft mellan meningarna.
Ville bli lite minimalistisk.

Predikan påskdagen 2022, Mjölkuddskyrkan Luleå

Livet vann, dess namn är Jesus, den psalmen ska vi strax sjunga.
Livet vann!
Livet vann?? Frågetecken!

På Golgota är döden beveklig och brutal.
Jag ser på TV-nyheterna skjutna människor i staden Butja i Ukraina. 

Närmar mig också ett begravningsfölje utanför staden Nain i Galileen.
Sorg – förtvivlan. Ynglingen är död – modern änkan utan försörjning.
De möter ett annat följe och en man som stoppar begravningsprocessionen.

Underligt – Jag vet att Jesus mötte många begravningståg,
men han stoppar bara detta.
Det som händer är ett underverk.
Och änkan får sin son tillbaka!
Livet vann.

Jag ser på TV ett bombat barnsjukhus.
Ondskans ansikte grinar illa mot livet och mot de små.

Församlingens ordförande, synagogans föreståndare Jairos
får ett plötsligt dödsbud:
Din dotter är död!
Och familjen bryter samman.
Men familjen får besök – och flickan får livet åter.
Livet vann, dess namn är Jesus.

Jag närmar mig skyndsamt byn Betania.
Men jag kommer för sent.
Får inte ta farväl, inte ens genom en coronasäker glasruta.
Vännen är död, och nu är det fyra dagar sedan begravningen.
Men livets starka röst ropar rakt in i döden: Lasaros, kom ut!
Och glädjen kommer åter till familjen.
Livet vann!

Nu närmar jag mig galgbacken utanför Jerusalem. 
Jag ser tre kors.
Han som Är Livet dör. Han dör. Och döden tycks segra.

Men synd blir sonad i vinrött blod, och himlen öppnas.
Och gravar öppnas, i Jerusalem, i Betania, i Nain, i Butja och i Luleå!
För livet vann! Dess namn är Jesus!

Kristus är uppstånden!

1 kommentar: