22 februari 2010

Om Jesus

Ikväll har jag startat en liten studiecirkel kring Jonas Gardells bok Om Jesus. Jag gör det som ideell medarbetare i domkyrkoförsamlingen. (Tänk att det måste sägas..) Det räcker inte att säga att jag gör det som präst, för jobbar man på stiftsnivån som jag, så är det inte så självklart att man går i kyrkan eller vill göra nåt för sin egen församling. Det är konstigt tycker jag. Är väl lite afrikansk i det hänseendet, och är därför engagerad i lite av varje på min fritid.

Det kom folk, så pass att jag fick plocka fram mer bullar till kaffet.
Och diskussionerna satte igång redan innan jag hann säga välkommen. Så ska det vara. Pang på rödbetan. Till slut fick jag hälsa dem välkomna i alla fall och inleda med att vi har samlats för att vi vill veta mer om Jesus. Det är Jesus som vi ska studera, inte Jonas Gardell. Men det faktum att Gardell var här i höstas och dessutom har skrivit en läsvärd bok i ämnet gör det självklart att ta upp hans tråd.

Egentligen handlar det inte alls om Jonas Gardells uppfattning om Jesus utan om hur vi ska förstå vår Bibel. Den är ju en komplex boksamling som inte öppnar sig så lätt. Nu ska vi försöka dyrka lite i låset.

Vi fick ett mycket intressant samtal. Skönt med en grupp som vågar ställa personliga och kritiska frågor till Bibeln. Det krävs en del moraliskt mod för det. Skönt också att det varken blev en anti-Gardellstämning eller en anti-Bibelstämning. Jag tror vi både kan känna en vördnad i hjärtat inför heliga texter och samtidigt med vårt förnuft ställa kloka frågor till dem. Det är min hållning i alla fall.

Jag tror jag kommer att lära mig mycket av denna grupp.
Gud ge mig lyhördhet för din Ande och för de människor jag möter.

3 kommentarer:

  1. Ja det är märkligt att man måste påpeka att man har ett engagemang för kyrkan utan att få betalt!
    Gruppen o ämnet lät verkligen intressant! Synd att det är så långt till H-sand.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Vad bra. Att det blir prat alltså. Det där skulle jag vilja vara med på nångång. Men... det får bli i ett annat liv.
    Och förresten... om Jesus var den du tror, då kunde han nog inte ta av sig manteln på kvällen och bli någon annan... lekmannajesus, typ.
    Jag tror inte det är prästerna som är kyrka, jag tror det är människorna. Även om dom råkar vara präster.

    SvaraRadera
  3. Jag hade tänkt komma, men jag var alldeles *dojnk* slut. Får man dyka upp i fortsättningen ändå?

    Lekmannajesus, nej, det tror jag inte heller han kunde vara på fritiden.

    Funderar också på det om stiftets personal, Jan. Alla kanske inte bor här, så det kanske är orättvist att döma utifrån vad jag har utsikt över.
    Tänker på vad Modéus sa på Österåsen för några år sen. När de anställde folk i hans församling i Lund så hörde de sig för huruvida de gick i kyrkan om söndagarna. Om inte, halkade man ner i rankingen.

    SvaraRadera