07 februari 2010

Vårvinter-aning

Körde ut till stugan idag för att skotta taken.
Där var nästan en meter snö.
Nu är det inte det längre.

Benka hade plogat upp vägen så vi kunde köra in.
Solen sken och där var gudomligt vintervackert.

Älgspår t.o.m.
Och vid vår stuga hade älgen ätit upp alla våra rönnar.
Dom hade fått stå i fred lite för länge tydligen.
Så dom var nog jättegoda.

En styv timme tog det att skotta taken, men vad gör det?
Det ger en härlig motion och massor av sol på hypofysen.
Man börjar tro på solen och värmen.
Det droppar faktiskt från granarna, och blir det inte lite dagsmeja på taken där taket skiner igenom?

Genomsvettig dråsar jag ner i fåtöljen och skalar en blodapelsin. Den gör gott.
Sen byter jag kläder från topp till tå, lägger det blöta i en plastkasse och gnider min halvfrusna stortå.

Kaffestund!
Och sen en oemotståndlig tupplur i tystnaden.
Kan man ha det bättre?

Och som lök på laxen:
Sex ståtliga älgar som värdigt går över sjön från vår sida till södra stranden.
Med vårens rönnblom i magen.

3 kommentarer:

  1. Dagsmeja.... alltså när du skriver sådär får jag en sorts avundsmeja i pannan. Nån gång ska jag också sitta på en stugtrappa och titta på älgar. Och tänka på din blog och le lite fint.

    SvaraRadera
  2. Ja älgar kan vi inte utlova, men kom gärna och sitt på vår stugtrapp i sommar!

    SvaraRadera
  3. Vi nöjde oss med att skotta de små taken över dörarna. Det räckte då vi inte hade någon spade utan fick klara oss med kratta och åra. Vi stod och tittade både på älgspår och era skidspår och båda gav vårkänslor :)/Mona

    SvaraRadera