05 februari 2011

Jussi Björling 100 år



Idag är det 100 år sedan Jussi Björling föddes.
Med denna hans allra största sång inspelad 1937 vill jag hylla hans minne.
Men också ära min far Sven-Lennart Sjöberg.

Jag har fortfarande Pappas noter på Land du välsignade.
Pappa sjöng den ibland till eget pianoackompanjemang.Och han sjöng också Till haaavs och Tonerna och Nu är jag pank och fågelfri och många operaarior, som Jussi inspirerade till. Jussi Björling var hans favorit och förebild nr ett när det gällde sång.

Jussi Björling finns inspelad på skiva och på film. Och tur är det. Ingen har sjungit som Jussi. Även om min far inte kan nämnas alls bredvid Jussi, så får Jussis sånger mig alltid att tänka på Pappa. Han sjöng bara i familjesammanhang, gärna tillsammans med sin syster. Faster Anna-Lisa Plejes himmelska sopranstämma finns i en underbar upptagning som min kusin Tomas har. Men inte Pappa. Om det är någonting jag ångrar så är det att vi aldrig spelade in Pappa Sven-Lennart när han sjöng. Han hade en mycket mjuk, hög och vacker tenorröst. Han arbetade som skolkantor i Tärna och Högsjö, ledde kör och spelade på kyrkliga förrättningar och gudstjänster. Men vi hörde honom aldrig sjunga offentligt. Ingen skulle ha kunnat sjunga O helga natt vackrare än han, men han valde konsekvent att lyfta fram lokala förmågor och låta dem synas och höras. Sin sång tillägnade han sin Eva, min mor. Hon fick många sånguppvaktningar under åren, särskilt på högtidsdagar. Och rördes alltid till tårar.

Pappa förstod aldrig hur bra han sjöng.
Men han sjöng i Jussis anda och efterföljd, helt klart.
Länge leve våra hjältetenorer!

1 kommentar:

  1. Tack, Jan. Den logen var Pappa verkligen värd. Ulla

    SvaraRadera