08 januari 2012

Äntligen jul

Idag fick jag äntligen jul.
Till följd av sjukdom och dödsfall i släkten har advents- och jultiden till stora delar gått mig förbi. Inte ett kyrkbesök under hela julmånaden, vilket är anmärkningsvärt för en präst. Helgerna har helt handlat om resor till och från den sjuka. Och under själva juldagarna jobbade jag som volontär på Café Trädgårns Jul i gemenskap, så inte ens då var jag i kyrkan. Även nyår och trettondag förklingade utan kyrka och julpsalm.

Jag hade också satsat stenhårt på att vara med och sjunga Bachs juloratorium på andra advent och trettonhelgen. Äntligen skulle jag få sjunga alla sex kantaterna. Men därav blev heller intet.

Idag, när alla julhelger egentligen var över, kom jag mig till Guds hus.
Och möttes av domkyrkoförsamlingens Våga sjunga-kör. Dom sjöng ett par härliga julsånger trots att ämnet var Jesu dop. Som prästen sa: Det har gått fort i år, bara två dagar från de vise männens hyllning av Jesusbarnet och tills han idag döps vid trettio års ålder.
I alla fall för mig var det ett klockrent sångval.
För jag ville så gärna få lite av jul jag med.

"Se, en ros från Davids stam, se Guds rena dyra lamm
vilar i Marias famn. Jesus Kristus är hans namn.
Halleluja, undret skett. Gud till oss i kärlek sett.
Han är här med fridens bud: Ära, ära vare Gud."

Med enkla ord av Eva Norberg Hagberg förmedlar denna Christmas carol oerhört mycket av julens budskap:

"Han som evigheten tänkt, har sig ner i tiden sänkt.
Han bytt ut sitt stjärngemak emot stallets låga tak.

Tyngda under skuld och gäld, frusna kring en falnad eld
reser sig befriade som profeten siade.

I en tung och dunkel natt tändes hoppet, ljuvligt, glatt.
Evigt evangelium tar gestalt i tid och rum."

Och så de sista fullspäckade Kristus-verserna:

"Underfulla sakrament; Världens ljus ibland oss tänt,
Väg och Sanning, Liv och Bröd, seger över synd och död.

I vår famn ett barn är lagt. Så bevisar Gud sin makt.
Detta barn vi värna får. Över oss hans stjärna står.
Halleluja, undret skett. Gud till oss i kärlek sett.
Han är här med frihets bud. Ära, ära vare Gud!"

Sången gick direkt till mitt hjärta. Tack Lars och Våga sjunga-kören!
Rena bonusen var det att vi till och med fick sjunga psalm 122 idag:
Dagen är kommen, alla fem verserna dessutom.
Toppen.

Så i elfte timmen kom julen till mig.

2 kommentarer:

  1. Fast julen varar ända till påska ( eller åtminstone fastan ) så än finns det tid! God Jul, Jan!

    SvaraRadera
  2. Ja det var så sant. Tack Anders.

    SvaraRadera