19 april 2012

I Marias lovsång


Det är en sval aprilmorgon när jag öppnar två stora gröna dörrar
i hörnet av S:t Olovsgatan och Sysslomansgatan i Uppsala
och stiger in i Svenska kyrkans rymliga foajé. 
Jag är där för att vara med på två dagar kring flykting- och integrationsarbetet i kyrkan.
Det är alltid roligt att komma hit till kyrkokansliet.
Så var det igår och det känns också idag.

Dagen börjar med mässa i Marias lovsång.
Kapellet på kyrkokansliet heter så.
Det ligger i anslutning till entrén
och är en fascinerande liten oas mitt i Svenska kyrkan så att säga.
Kapellet är enkelt inrett som en bönegrotta med ett trettiotal stolar och ett altare.

Plus en altartavla!
Det är den som gör andaktsrummet.
Det är den som är kapellets själ.
Kanske även Svenska kyrkans?

En muralmålning, som föreställer Marias lovsång ur Lukas första kapitel, brer ut sig över väggen. Jungfru Maria skyndar liksom ut på korväggen från vänstra sidan och håller ut sin blå kappa eller mantel, där hon samlar små porträtt av människor från skilda kontinenter och folkslag.
Jag får känslan av att hon likt hönan vill samla så många av Jesu minsta bröder och systrar som hon kan under sina vingar. Ge dem mat och se till att de får sina rättigheter:
”Hungriga har han mättat med sitt goda, och rika har han skickat bort med tomma händer.”

På kyrkokansliet börjar alltid arbetsdagen med en morgonbön i Marias lovsång,
men på torsdagar är det mässa.
Jag slår mig ner med ett leende, glad och tacksam över gårdagens stora ekumeniska nätverksmöte kring flyktingarbetet, men ändå mer tacksam över kvällen med alla mina uppsala-barnbarn. Och nu under mässan ser jag att jungfru Maria har plats också för deras porträtt i sin mantel. Tanken svindlar och förstärks av att han som sitter där framme och spelar flöjt till psalmerna är mina två äldsta barnbarns pappa.

Och prästen Karin leder och predikar så bra.
Och Kristus är där, så uppstånden!
Och medan han mättar oss hungriga med sitt goda
spelar Micke ett vackert och mycket vilsamt solostycke av J S Bach.

Min själ prisar Herrens storhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar