09 januari 2014

Vart tog de vise männen vägen..?

Trettondedag jul brukar i min värld vara en av årets största kyrkdagar.
Ända sedan KGF:tiden strålar dagen i ljus.
Under gymnasietiden handlade det om årliga förklaringsberg i Själevads kyrka.

Nu femtio år senare i ett land långt borta är allt helt annorlunda.
Man firar överhuvudtaget inte Epifania,
och om man gör det görs det på en närliggande söndag.

Här i landet är inte Trettondagen någon allmän helgdag som hemma
utan en vanlig arbetsdag.
Och detta trots att Jesusbarnet ligger där och väntar på de vår hyllning.

Idag har jag därför varit i kyrkan och lyssnat på den femte evangelisten.
Under en djupdykning i församlingens historia satte jag på Bachs juloratorium,
bladade i gamla papper medan kantat 4-6 ljöd i bakgrunden.

Det blev min trettondagshelg,
min tillbedjan vid krubban,
min åsyn av Jesusbarnet.

Jag blir alltid så gripen av kantat fyra som handlar om nyårsdagen.
Jesus blir omskuren och namngiven.
Immanuel, o sysses Wort.

Femte: Rabba dammdamm, diggedii damm.
Fest och glädje, för nu nalkas de vise männen.
Men de går vilse och måste fråga sig fram.

Sjätte: Herodes försöker lura de vise männen.
Men han genomskådas, och Guds son överlever.
Den sista körkoralen vet inga gränser i sitt jubel.

Allt detta fick jag mig till livs genom min lilla laptop
som har ett bedrövligt ljud.
Men vad gör det, när innehållet är så underbart.

 Danke!

3 kommentarer:

  1. Ja, Själevads kyrka! Vandringen dit med fackla i hand och med snön knarrande under sulorna. Den stora vita här. Minnena strömmar genom mig: vemodet inför avskedet och glädjen över det stora. Så länge sen och ändå så nära i känslan.
    Kerstin K

    SvaraRadera
  2. Ja, minnena av vintermötena på Hampnäs har ett ljus över sig, trots -30 grader och mörker ute. Bra sagt, Kerstin: Så länge sen och ändå så nära i känslan. Tack, Jan, för påminnelsen!
    Ulla T

    SvaraRadera
  3. Jag är så tacksam den här dagen med Jesus som har firad i hans födelse dag in att älska honom och följer hans budskap varje dag och upplever gläjde och underber e gemenskap med honom med i fireden fröjd och jag vänta att han kommer snart tillbacka och hämta oss hem vi som är frälsta i hans blod, tack med välsignelse ,keijo södertälje

    SvaraRadera