04 juni 2015

Skogen sover

Fick idag en Facebook-länk av en sångarvän, en länk till sången Skogen sover,
i en gammal inspelning med Hjördis Schymberg.
Helt oväntat kom länken med den skira sången till mig, nära mig,
och därmed lika oväntat mina egna minnen och sommardofter
från barn- och ungdomens kusinträffar i Bastuträsk, Bjurholm.

Jag ser min faster Anna-Lisa Pleje stå vid pianot där Pappa sitter och spelar.
Faster Lisa sjunger med ljus, ljus sopranröst den känsliga sången av Hugo Alfvén,
tillägnad den svenska försommarnatten.

Under något år tog hon sånglektioner för Hjördis Schymberg,
och när jag nu hör den gamla inspelningen,
kan jag direkt höra Faster Lisa sjunga Skogen sover av Alfvén.

De tyckte om att sjunga ihop, syskonen Sjöberg.
Så fort det var släktträff hos Plejes, blev det sång vid pianot, mest nationalromantiska sånger, typ Grieg, P-B, Stenhammar, Sibelius, Hannikainen och Merikanto.
Vad har inte dessa stunder betytt för mig!

Faster Lisas och Pappas röster har sedan länge tystnat här på jorden.
Men det behövs bara ett Youtube-klipp så hör jag dem igen.
Tack, Carina S i Luleå!

Och nu är det bara en dryg vecka kvar,
tills jag får se och höra Den Svenska Sommaren själv musicera!
Där skogen sover bara en kort kort stund innan konserten fortsätter.

Här är sången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar