08 februari 2016

Kulturmöte för att inte säga -krock

Ja käre,
Det är inte så lätt för en viking i förskingringen att begripa sig på kulturen i här i Vinland.
Som invandrad här befinner jag mig i en ständig dialog med mitt värdland.
Just nu har det handlat om sport.

Jag vänder mig ryggradsmässigt emot en massa företeelser som inte stämmer med MIN kultur.
Ta bara namnet. Football.
Vad säger det?
Jo att det är en sport där man spelar med fötterna.
Men det gör man inte här!
Man rusar med bollen i famnen i stället för att spela den på riktigt,
jag menar dribbla, passa, lobba och klacka eller skjuta en rökare i mål a la Zlatan.
Det! kallar jag fotboll.
Det stämmer inte här. Här tror alla att football betyder något helt annat!

Här ska man tycka att Super Bowl är typ årets julafton, födelsedag, löneförhöjning, lotterivinst...
Man ska prata om det och televisera det veckor i förväg och känna att det är livets mening nästan.
Man ska inhandla en massa Budweiser och kycklingklubbor och bänka sig framför teven eller hänga ute på nån sportsbar och tycka att det är jättekul.

Men som viking från Sverige tycker jag inte det. Det här stämmer inte med vad jag är uppvuxen med. Jag känner bara en distans till det spel som jag inte förstår, till det språk som talas för fort så jag inte hänger med, till allt spill av pengar på galenskap och spektakel som detta kära land är så bra på.

Säkert känner inte invandrarna i Sverige så här inför Valborg, midsommar eller jul, eller hur?
Näe, tänkte väl det.
Det är USA som är konstigt, eller hur?

Sign. Looser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar