22 juli 2009

Bygga trappa

Jag vet att det kan låta som skryt, men - jag har byggt en trappa idag.
Tänkte i morse att - jag tror jag tar och bygger en trappa till altanen idag.
Jag menar så att middagsgästerna kommer sig upp på altanen ikväll.

För visst ska vi äta ute ikväll,
när Helena kommer med Pontus familj från Norrbotten?
Då får dom se och prova vår nya uteplats menar jag.

Far du och handla mat,
så bygger jag en trappa under tiden.
Du får nog skynda dig för dom har redan åkt från Luleå.

Sagt och gjort.
Flänger iväg till Norrlands trä i Älandsbro.
Alltså, här pratar vi om underbara killar med brädor i blicken.

Kommer hem med sju vangstycken och tegelstenar samt skruv.
Långplankor har jag redan.
Sen, vips lustigt...

Nehej, här måste vi gräva ner tegelstenen som trappan skall vila på på marken.
Och här måste vi gräva lite till, och nu blev det för djupt.
Då får vi hälla på lite sand och så ska det bli vågrätt och lodrätt både här och där.

Jag gräver och mäter och timmarna går.
Och hustrun kommer hem från stan med tretton kassar för middagen
och klarar fint att jag inte har hunnit längre.

Hon bakar två tårtor medan jag kryper i underjorden och gör fast mina vangstycken.
Hon far iväg igen, denna gång på ett sammanträde i stan,
och nu är det inte mer än två timmar till middagen.

Ännu ingen trappa.
Svetten lackar där jag kryper in och ut under altanen med munnen full av skruv.
Fäster mina sju färdigsågade trappstycken. (Det är dom som kallas vangstycken, det vet ju alla..!)

Sen på med de ratade trall-plankorna.
Den ena är ful, den andra har bit-riv-eller klösmärken, den tredje har en lång flisa lös,
och den fjärde har jag redan flera borrhål i.

Skit samma.
På med skräpet.
Ingen kommer att se det ändå.

Skruvar fast gångbrädorna på de två trappstegen
och det blir så rakt och fint
lagom till att hustrun återvänder.

Och nu är det bråttom.
Undan med verktygen
och in i duschen.

På med potatisen.
På med grillen.
På med trädgårdsborden på altanen!

-Nej men hej. Vad kul att ni kunde komma.
Köttet är strax färdigt.
Ja jag har snott ihop en trappa idag... Men hur gick er resa.....?

Ja visst är altanen stor och fin?
Ja jag är rätt nöjd med den. Men var det mycket trafik...?
Ja det är första gången jag bygger altan och en trappa.

Men sätt er till bords nu vetja...

4 kommentarer:

  1. Livfullt beskrivet, som alltid.

    Ordverifikationen sa stedway, den måste ju ha menat stairway.

    SvaraRadera
  2. Oj vilket flyt.
    Tänker på den där stegen som kom ner från himlen vid Jabboks vad... fast den var nog inte gjord av vangstycken och kasserat trallvirke?!

    SvaraRadera
  3. Och Jakobs stege var inte ens en stege har jag häpet fått lära mig i vår ...

    Mer en trappa.

    SvaraRadera