26 januari 2011

IKEA???!!!

Besviken,
bedragen,
utnyttjad
som enskild
och som svensk!

Det är vad jag känner när jag reser mig ur tevesoffan ivkäll.
Har sett ett avslöjande program av Uppdrag granskning om IKEA och Ingvar Kamprad.
Fruktansvärt upprörande! Känner mig totalblåst.
Aldrig hade jag trott på detta om det inte hade visats framför mina ögon!

IKEA är inte alls ett svenskt företag, svenskheten är bara dess affärsidé!
Miljoner intäkter från samtliga IKEA-varor förs obeskattade ur landet till IKEA:s egentliga maktcentrum i Holland, och skatteparadisen Lichtenstein och Schweiz. Och Kamprad som vi alla har hyllat för hans anspråkslöshet, snålhet och svenssonframtoning och som själv har uttnyttjat varje möjlighet att framställa sig som en okunnig och dyslektisk medelmåtta, har lurat oss alla, från mig ända upp till kungen.
Det finns inte ord för det, för då måste jag använda en annan och kraftigare vokabulär.

Jag har trott att IKEA har varit svenskt. IKEA ska vi omhulda, för det är vårt eget präktiga supersvenska företag, medan JYSK och PREEM och LIDL m.fl.har varit främmande fåglar i vår svenska fauna. Dom ska vi vara emot. Men kankse sanningen är att, även om Sverige får arbetstillfällen, uppmärksamhet och goodwill genom IKEA, så är det lika svenskt som LIDL och Bauhaus och Media Markt och alla andra jättar. Vår omhuldade supersvensk Ingvar Kamprad har, om TV-programmet nu stämmer, skatteplanerat bort miljarder ut ur Sverige, och detta med en sällan skådad smartness mitt bland alla köttbullar och Billybokhyllor och blågula varuhus.

Sverige har behövt IKEA. IKEA har på många sätt varit vårt flaggskepp. Vår stolthet har inte vetat några gränser. Företaget har inte bara varit superframgångsrikt, det har också betraktats som ett föredöme i arbetsmiljö- och integrationshänseende. Och bara sålt svenskt och skyfflat hem pengar till fosterlandet! Trodde vi ja. IKEA har haft tumme med alla myndigheter och med hela statsapparaten. What is good for IKEA is good for Sweden, typ. Men vad nästan ingen har vetat förrän ikväll är att hela IKEA:s ledning har flyttat utomlands och att familjen Kamprad fortfarande styr koncernen från sina skatteparadis och varje dag öser pengar ut ur Sverige i stället för in.

And we were the last to know...

Kanske Kamprad inte har gjort nåt värre än andra bolagschefer.
Men han har prostituerat vår nation, vår svenskhet för egen snöd vinnings skull.
Jag känner mig ruskigt besviken, arg och bedragen.
Och som svensk närmast utnyttjad, besudlad.
Undrar om jag någonsin kommer att sätta min fot där igen.

6 kommentarer:

  1. Jag håller helt och fullt med dig ! Har vi nu slutat IKEA-handlat ?

    SvaraRadera
  2. förlåt en okunnig.. men:
    Du umgås en del med en snubbe som dog och blev levande. Så vitt jag minns har han sagt en del klokt om människor. Om att människor inte kan handskas med sånt som pengar och makt utan att bli helt fördärvade.
    Helt vanliga småländska pojkar kan bli riktigt förvirrade.. ja kanske rent av förtappade av att lyckas för bra med affärerna.
    Så du borde kanske inte bli förvånad om det uppdagas att den där Jesus hade rätt i det också när det gäller en svensk nutida smålänning.

    Så vitt jag minns umgicks Jesus en del med dåtidens Kamprader. Såna som folk avslöjat och som man slutat handla hos. I alla fall om man hade någon form av bättre vetande.
    Jag vet ju inte om Jesus hade möbler... han var ju timmermansson, inte snickare... och bodde väl ingenstans egentligen, så han hade kanske inte handlat med Kamprad... men antagligen sett in i hans svenska blå ögon och sagt något i stil med, att det nog inte var så konstigt att han valt fel.
    Och så hade han erbjudit honom någon form av möjlighet att göra rätt.
    Eller kanske helt enkelt visat vad som varit rätt mitt i allt det som blev fel.
    Men alltså det jag vill komma till är väl, att den käre Ingvar nog har lite svårt att klara av att vara rik.
    Det lär vara otroligt svårt nämligen.
    Sa den där Jesus, och jag tror i det här fallet, att han hade rätt.

    SvaraRadera
  3. Tack Ebba för som vanligt kloka ord. Javisst tror jag att "den där Jesus" ser med varma ögon även på den som är fånge under rikedom och vill lösa honom ur fängelset. Min reaktion igår handlade bara inte om just den aspekten, utan om att jag blev så fly förb arg åt att känna mig blåst. Jag hade gått på den här svenskgrejen och den här rejäla helylleatmosfären runt Kamprad och IKEA. Jag borde ha förstått bättre, men när det gäller bl.a. ekonomiska ting så är jag nog rätt naiv. Vill alltid tro det bästa möjliga om folk och så. Men även om jag är arg åt hur IKEA-miljonerna rullar ut ur vårt land, så måste jag uppriktigt beundra karln för en helsmart affärsidé. Synd bara att den går ut på att lura och dränera det land som han hyllar i varuhusen.

    SvaraRadera
  4. Ja. Såklart att du blir arg om du känner dig blåst. Arg på dig själv antar jag.
    Men om det känns bättre.... så har ju Kamprad faktiskt också betalat en massa, väldig massa skatt här. Såvitt jag förstod har bara tre procent gått till de där fonderna.
    Antar att du precis som de flesta som har en någorlunda hyfsad inkomst åker utomlands ibland och möjligen spenderar tre procent av din inkomst på annat än svenskproducerat.
    Kanske till och med köper taxfree eller "för eget bruk" utomlands för att slippa påslagen vi har här. Inte är du en svikare när du gör det?
    Det är väl bara det att det låter så oerhört sniket när inkomsterna ligger i miljardklassen.
    Svårt att förstå att tre procent... kan bli så fruktansvärt mycket.
    Men resten - 97 procent... ofattbart mycket pengar ... har inte lagts i någon fond. Utan förmodligen beskattats och betalat en mängd sjukhusplatser, lärarlöner, socialbidrag... och (jodå) public service.
    Så jag vet inte om han är en sån bov egentligen. Han är väl som alla andra. Fast möjligen lite smartare.

    SvaraRadera
  5. Och jag tänker, utan att ha sett programmet i fråga, att det är inte Sverige-staten som äger IKEA, det är familjen Kamprad. Vad kan vi egentligen göra för anspråk på de pengarna? Jag misstänker starkt att det är vi som höjt honom (och IKEA) till skyarna. För det är omöjligt att ta sig dit på egen maskin. Så han föll väl ner och blev en vanlig människa helt enkelt.

    Sen måste jag bara få tillägga att IKEA visst gör stora saker för oss svenskar. IKEA är känt över hela världen och har ett bra rykte. Jag tror faktiskt att det är värt rätt mycket...och att den reklamen skulle kosta skjortan om vi svenskar var tvungna att betala för den.

    SvaraRadera
  6. En som går mot strömmen om Kamprad:

    http://www.dagensps.se/opinionen/artiklar/2011/01/27/56611035/index.xml

    SvaraRadera