12 maj 2011

Hemkomst - nedkomst

I förrgår:
Först landar hustrun efter två veckor i Sydafrika.
Sedan nedkommer yngsta dottern Kajsa med en son nere på västkusten.
Och dessa två stora händelser inträffar samma dag inom loppet av några timmar.
Här pratar vi glädjekollision eller stjärnsmäll.

Efter en summarisk rapport vacklar hustrun i säng efter typ 28 timmars hemresa utan sömn. Och smäller av vid min sida.
Jag ligger vaken en stund och tänker på dottern som åkt in på förlossningen.

Klockan 02.30 ringer telefonen. Hustrun hinner grabba telefonen först.
- Hello, svarar hon på god afrikaengelska.
- Hej det är Kajsa.
- Kajsa, hej. Ringer du? Hur är det?
- Jo bra, är Pappa där?
- Nej men Kajsa, han är ju i Sverige, säger den nymornade resenären.
Jag är ju i Sydafrika.
- Men, insisterar den nyblivna modern, jag ringer ju till er hemtelefon!
Har ni vidarekopplat den till Sydafrika?
- Nej, hör jag min vän sluddra ur djupet av sin hemkomst-sömn,
nej, det här är ju min - öhh, min mailadress!

I den stunden inser min dotter att där är bestämt ingen hemma,
så hon lägger på och ringer upp min mobil i stället.

Helt underbart!
En dotterson och därtill ett gott skratt mitt i natten.

2 kommentarer: