07 oktober 2011

Litteraturpriset

Jag undrar om inte hela Sverige hoppade högt och ropade Äntligen!
Vårt lands kanske allra främste poet Tomas Tranströmer får nobelpriset.
Det är enormt.
Det är länge sedan sist och då var det mer tvivelaktig utnämning.
Svenska akademien gav 1974 priset till två av sina egna ledamöter...

Den här gången är det mycket välförtjänt.
Senast en svensk poet fick priset var 1951, och det var Pär Lagerkvist.

Trots att jag själv gillar poetiskt förtätade uttryck så har jag av någon anledning inte läst mycket av Tomas Tranströmer. Men igår tog jag fram den enda bok jag har av honom.
Och jag fastnade direkt.
Han överraskar och tumlar runt i nya oväntade metaforer hela tiden.
Språkligt enkelt, men såå njutbart.

Nu ska han med till stugan i helgen, var så säker.
Där har vi dessutom en nyinstallerad braskamin.
Ikväll skall den få premiärknastra till Tranströmers ära
och jag ska sitta där i eldens sken
och avnjuta pristagaren
i höstmörkret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar