19 december 2011

Göra jul

Så har vi då jul i huset.
Jag gjorde vad jag kunde när hustrun var bortrest förra veckan. Städade och bar ner två jullådor och pyntade min fina nya plastgran samt lade ut juldukar, ställde ut tomtar och krubbor och lucior, hängde upp julbonader och småtavlor. Så att inte allt jobb skulle vara kvar när hon kom hem.
Och det blev så fint.

I förrgår kom hustrun hem.
Hon gjorde verkligen en kraftansträngning för att försöka tycka att jag hade gjort fint i huset.
- Jodå Jan, det är så fint, du har varit så duktig. Det är bara det att...
- Att vadå, undrar jag lite försiktigt.
- Att den där tomten inte brukar stå där, och den där duken ligger på fel ställe, och.. Nej förresten, det gör detsamma. Glöm det.
Idag återkom min vän till ärendet och påtalade igen att julsaker inte stod eller hängde där de skulle.
Jag förstod då att det här med att göra jul är en allvarlig sak. Så ikväll har vi flyttat tomtar och troll, änglar och helgon. Vi har bytt smådukar på stereohögtalarna, "man kan ju inte ha två olika dukar på dom förstårduväl." Vi har flyttat änglar från byrån i sovrummet till stereohögtalarna, tagit duken under julkyrkan och lagt den på lilla bordet i hallen uppe. "..för den ska ju vara där.." Javisst, okey.
Och bonader som jag inte hittat tidigare har krupit fram ur skåpen och strukits samt hängts upp. "Och en julgransmatta måste vi väl haändåva?" Jovisst men jag hittade den inte. Etc, etc. Vi pratar här om en extreme makeover. Fast jag håller med om att det blev bättre enligt hennes koncept.
Så nu har julefrid sänkt sig över Furuvägen hundrafyra i Härnösand.

1 kommentar:

  1. Och snart har ni även strömming på julbordet. Kan det bli bättre ?
    Lena

    SvaraRadera