22 maj 2013

Min bordsbön

I Jesu namn till bords vi går.
Välsigna, Gud, den mat vi får. Amen.

Den här bordsbönen har varit min sedan många år.
Den finns också i en längre version på melodin Se Jesus är ett tröstrikt namn:
Den bordsbönen sjöng vi i skolan innan vi gick till frukostrasten:
I Jesu namn till bords vi går. Välsigna, Gud, den mat vi får.
Och hägna med din milda hand i nåd vårt hem och fosterland. Amen.
Efter maten sjöng vi: Dig vare lov för livets ord, för dopets bad och nådens bord.
Oss alla av det brödet giv, som skänker världen evigt liv. Amen.
När jag tänker efter, är det en teologiskt heltäckande bön,
som innesluter såväl vår mat som vår kyrkas nådemedel Ordet, dopet och nattvarden.
I min barndom bad Mamma och Pappa kring familjens middagsbord kort och koncist:
Gode Gud, välsigna maten. Amen.
Och – efter maten: Tack, gode Gud för maten. Amen.
Men alltsedan mina barn var små, har min bordsbön varit:
I Jesu namn till bords vi går. Välsigna, Gud, den mat vi får. Amen
Jag ber inte bordsbön till varje måltid. Ofta glömmer jag helt bort att be, fast jag alltid är medveten om det privilegium jag åtnjuter. Ibland blir det bara en bönesuck utan ord. Ibland en tacksamhetens tanke utan riktning. Och ibland blir det en fri bordsbön över bordsgemenskapen och de gåvor vi skall få. Men standard är: I Jesu namn till bords vi går. Välsigna, Gud, den mat vi får. Amen.
I den bönen får Gud tack och ära för att vi får äta oss mätta även idag. Vi tänker på och ber för dem som ingen mat får, som får gå hungriga till sängs efter sin dag. Vi innesluter dem i vår bön och ber att vi, vårt samhälle och kyrkan runt om vår jord skall kunna bidra till en rättvisare värld.
Men i bordsbönen finns också alla dem med som faktiskt har gett oss vårt dagliga bröd.
Affären, där vi köpt vår middagsmat och dem som arbetar där, på affärsbiträdet som lade köttet eller grönsakerna på plats i disken. Chauffören som körde maten till affären, och alla led emellan affären och producenten. För odlaren i närorten, i Spanien, Nya Zeeland eller Brasilien.
I Jesu namn till bords vi går.
Vi vänder oss till alla goda gåvors givare med tack för nåden att vi får äta mat också idag.
Uttrycket I Jesu namn  handlar om att bönen beds i Jesu närhet och löften.
Vad ni än gör, gör det i vår herre Jesu Kristi namn, säger Paulus. Kanske det handlar om det obegripliga faktum, att Jesu namn borgar för nåd, välsignelse och evigt liv.

Välsigna, Gud, den mat vi får.
Vi ber att maten vi äter skall ge hälsa och kraft i våra liv,
om kärlek och generositet gentemot alla som inte fått mat idag.
Och vi ber om Kristi kyrkas enhet kring nattvardens bord.
Och – om vi än ber vår bordsbön i ensamhet, utan några andra kring vårt  bord,
så ber vi vår bön i kyrkans världsvida gemenskap,
och där är vi många kring den korta bönen ur Fader vår:
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Eller som vi bad förr:
Vårt dagliga bröd giv oss idag.

1 kommentar: