29 juni 2013

Underverk

Jag är på USA-turné.
Har för första gången varit nere i Florida. Under några soliga och roliga dagar i Orlando umgicks vi med svågern och svägerskan från Chicago, besökte Kennedy Space Center och Downtown Disney. Mer Disney orkade vi inte med utan ungar. Det är ju för deras skull man brukar åka till Disney World. Om sanningen ska fram så njöt jag ändå som ett barn. Jag gillar ju Disney-filmerna, och på det här shoppingcentret spelades Disneymusik överallt, smäktande, lyrisk, teatralisk och överdrivet filmisk. Helt ljuvlig musik således.

Kennedy Space Center var en mäktig upplevelse, mycket mäktig. Jag har alltid varit fascinerad av flygplan och rymden, så det här blev en dubbelhit. Och som toppen av allt fick vi gå in i den ännu ej helt färdigställda Atlantis-utställningen. Där hängde den stora rymdfärjan Atlantis i all sin glans så att man kunde beskåda den från alla håll. Och runt om fanns montrar med diverse beskrivningar av the Shuttle program. När det är färdigt kommer barnen att kunna krypa in i tunnlar som i en riktig rymdstation. Och redan nu kunde de i en simulator försöka landa Atlantis. Jag var lycklig, imponerad, och till och med rörd av någon anledning. Blev helt tagen åt det jag fick se och uppleva. Tänk att människan har lyckats konstruera ett flygplan som kunnat göra trettiotre turer ut i rymden och landa säkert efter fullgjorda uppdrag. Otroligt, vackert, osannolikt, och helt galet med tanke på vad världen egentligen behöver, men så har det ju alltid varit med uppfinningar. Först i efterhand ser man nyttan med dem.
Gissa om jag köpte mig en egen rymdfärja i shoppen!

Och nu är vi i New York och ska om några timmar gå till kyrkan och vara med om lilla Angelinas dop. Det blir en höjdare det med, att få välkomna och välsigna en liten människa som en gåva från Gud, ett underverk som är ännu mycket fantastiskare än aldrig så många rymdfärjor.
Vi ska sjunga att Tryggare kan ingen vara än Guds lilla barnaskara,
Stjärnan ej på himlafästet, fågeln ej i kända nästet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar