02 november 2010

Farfar

Andra november brukar inte vara någon höjdardag. Men idag blev den det. I morse föddes nämligen en liten pojke i Uppsala. Och jag är gossens farfar. Mitt i halvtiofikabruset på jobbet kom beskedet. Sedan svävade jag på moln, fick inte mycket gjort under resten av dagen.
Bland allt som tumlat runt och virvlat och brusat i både huvud och hjärta idag vill jag nämna en stor tanke. När jag kom hem tog jag fram datorn, öppnade släktregistret och skrev in det senaste skottet på vårt släktträd, det fjärde barnbarnet på min sida.
Det var då jag såg den. Farslinjen. En rak linje ända ner till Karl XII:s och Bachs dagar.

Farfars farfars farfars farfars farfar till dagens födelsedagsbarn dog 1720.
Här är är alla dessa pappor:
Mattias Sjöberg f 1971,
Jan Sjöberg f 1948,
Sven-Lennart Sjöberg 1919-1994,
Thure Sjöberg 1889-1976
Nils Leontin Sjöberg 1863-1897
Jonas Nilsson Sjöberg 1823-1888
Nils Nilsson 1785-1853
Nils Andersson 1749-1840
Anders Nilsson 1713-1790
Nils Pärson, d 1720

Den lille nyfödde är liksom sin far född i november på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Själv föddes jag i Addis Abeba, Etiopien och min far Sven-Lennart i Edsele, Ångermanland.
Innan dess är det stabilt. De sju äldsta fäderna verkar alla ha sett dagens ljus i Själevads socken, Ångermanland.

Mäktigt på nåt sätt.

5 kommentarer: