01 november 2010

Språkträning

Hej och hå vilken utbildningsdag! Rena språkskolan. Jag tror att t.o.m. swahili var lättare att lära än detta. Det handlar om GIP, Svenska kyrkans gemensamma IT-plattform.
Vi har drillats i det idag.

Vad jag har lärt mig? Jo att det innebär en massa fördelar att gå med i GIP i form av sparade pengar, ökad säkerhet, minskad sårbarhet och bättre kommunikation mellan församlingarna. Låter bra, och blir säkert bra, men måste det sägas så krångligt?

Jag har lärt mig om Införandeprocessen av GIP. Den består av Inventering av infrastrukturen, Avtalsskrivning, Inköp, sedan Migrering av data till förtunnade klienter, och Driftsättning icke att förglömma,dvs anslutning till Citrix-miljön. Glasklart, eller..?

En motbild:
- Hej jag skulle vilja köpa en ny bil, och jag behöver den idag. Kan jag få provköra den här?
- Ja absolut. Sätt dig bara ner några timmar så ska jag berätta hur den görs, var den designas, produktutvecklas och tillverkas och hur underleverantörerna arbetar, hur den sätts ihop och testas. Då kommer du att förstå att just denna bil är bilen för dig...

1 kommentar:

  1. Du får det att bli humor det som egentligen är sorglig narcissism i IT-förpackning.... tror jag.

    SvaraRadera