24 oktober 2011

Sjukvårdsbyråkrati

En mig närstående får en kallelse till länssjukhuset för en provtagning.
Hon har väntat på kallelsen i ett halvår, en remiss skickades redan i februari.
En titt i almanackan visar dock att tiden inte passar, så hon ringer till sjukhuset för att få en ny tid.
- Jaha, säger sjukhuset. Då får vi skicka dig en ny kallelse.
- Då kanske vi kan komma överens om en ny tid nu per telefon?
- Nej, det går tyvärr inte.
- Varför inte?
- För att det är inte jag som utfärdar kallelsen. Vi skickar dig en kallelse när vi har hittat ett nytt datum och en ny tid åt dig.
- Men med mitt arbete är risken stor att den nya tiden inte heller passar.
- Då får du återkomma igen.
- Kan jag då kanske få tipsa er om tider som passar för mig så att provtagningen kan göras snart?
- Nej vi kan tyvärr inte ta emot dina önskemål. Du kommer att få en ny kallelse från oss.
- Men menar ni att det här är ett fungerande system?! Vore det inte bättre för alla parter om bokningarna kunde göras i samråd med patienterna? På det här sättet går ju en massa tid för mig, och kostnaderna ökar för er med en massa krånglig administration och onödiga porton t.ex.
- Ja kanske, men det är tyvärr inget jag kan göra något åt.

Man häpnar.
Jag trodde sjukvården var till för patienternas skull.
Men apparaten fungerar kanske bättre om man inte blandar in några patienter?

4 kommentarer:

  1. Kan det vara sant? Du överdriver inte?? Upprörande!! Ulla T

    SvaraRadera
  2. Som jag alltid sagt: Man ska vara frisk för att vara sjuk ! Men det kanske är som du säger, utan patienter kanske det fungerar ! Skrämmande.
    Lena H

    SvaraRadera
  3. Precis så här är det. Och ibland ännu värre. Systemet är gjort för att passa datorer, inte människor.

    SvaraRadera
  4. Sjukvård utan patienter och skolor utan barn. Jisses vad vi skulle spara pengar!

    För att inte tala om det slentrianmässiga bokandet av besök i Sundsvall när det kan göras här i stan. Nåja. De får ju betala min bussbiljett (hela!) så mig gör det ju ingenting.(Jag hade ju "ingenting för mig" ändå.)

    Det här systemet som du bsekriver borde ju gå att kombinera med ett som liknar bilprovningens. "Passar inte den här tiden kan du logga in här med det här lösenordet och boka en ny tid." Nej, "tant Larsson" kanske inte klarar det, men då kan hon få direktnumret till de som de facto grejar med bokningarna.

    Vad var det för nåt obehövligt kontor som tog emot det här samtalet?

    SvaraRadera