28 november 2012

Tjuvstart

Ja, jag måste erkänna det.
Jag har gjort advent en halv vecka för tidigt.
Har satt upp ljusbågar och adventsstjärna och lagt ut en julmatta.

Kan inte hålla mig i ångesten över att vi helt missar advent-jul i vårt radhus.
Det är ju formellt inte ens vårt radhus längre.
Om två veckor ska det vara utrymt och städat och någon annans.

Tar alltså mod till mig och plockar fram ett och annat ur jullådorna
som snart ska magasineras i Jönköping, Malmö eller Luleå
och tänker att liite advent-jul måste vi väl få ha, om vi nu inte kommer iväg före jul.

Drar alltså iväg ut till Ytterskog idag efter morgonmässan.
Bär och släpar sommarkläder, adventsljusstakar, bokhylla, vädringsställ m.m.
Men vår trotjänare Mozart är så glad, skuttar vilt omkring och gnuggar sig i snön.

Lilleman, hur ska det bli för dig när vi åker?
Det blir säkert bra, eller hur?
Nästa sommar kommer vi tillbaka hit. Visst känner du igen oss då..?

Dagsljuset är kort nu, så det gäller att skynda på.
Jag tar fram en nyinköpt brolampa till lillstugan.
Läser omsorgsfullt instruktionen inne i rumsvärmen.

Skruvar sedan upp lampan på lillstugebron
medan fingarna sakta domnar bort.
Men det går bra.

Sätter sedan ut och tänder fyra ljusbågar i storstugans fönster
samt en adventsstjärna,
och lägger en fin rödgrön matta på golvet.

Och Det Blir Så Fint!

Här kan vi absolut fira jul om så behövs.
Julförsäkringen är tecknad.
Ljusen lyser! Inga problem om USA-visat dröjer.

Och kvittot ikväll när hustrun gick upp mot stugan:
- Vad fint du har gjort det!
- Hosianna i förtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar