26 september 2013

America's Cup

Nu är hustrun och jag framme i San Francisco och hemma. Ja det kändes faktiskt som att komma hem hemma när vi igår kväll kunde stiga in till vår lilla lägenhet på 2632 Hyde Street. Men visst var jag också mör av resan även om den gick bra. Försäkringsbolaget hade kostat på oss Business Class så jag kunde ligga mest hela resan. Men när vi kom fram hade vi varit på resa i tjugotvå timmar. Under taxifärden in till San Francisco såg jag affischer om America's Cup och konstaterade att vi hade missat hela grejen. Det stod ju att båtracet skulle sluta 21/9.

Men tänk att dom sparade sista racet tills jag var åter i stan. Idag avgjordes alltså den stolta segelbåtstävlingen mellan USA och utmanarbåten från Nya Zeeland. Här pratar vi 40 meter höga katamaraner som flyger fram i 90 km/tim, fast det heter nåt annat på sjöspråk. Så jag kunde sitta på altanen och se Amerikas båt Oracle forsa fram till segern omgiven av hundratals småbåtar som stod guppande på rad vid sidan av banan.
Så nu är det fest i stan. Segern var ju inte given. Oracle hade jobbat upp sig från ett underläge på 1-8 till 8-8, och nu avgjordes det hela till amerikanernas favör. Bra kämpat. Fast nog hade jag hellre sett den svenska utmanarbåten Artemis i finalen.

1 kommentar:

  1. Så skönt att höra att resan gick bra och att det kändes som att komma hem. Bor ni nära vattnet (eftersom du kunde se segelvävlingen)?

    SvaraRadera