02 december 2013

Första advent?

Jaha - ? Så känns det efter denna mycket annorlunda Första advent.
Snön och adventsstämningen har helt lyst med sin frånvaro.
Jag har ägnat dagen åt att vila ut efter gårdagens sjuttiomila bilkörning.

Har inte ens varit i kyrkan, och när hände det en första advent? Svenska kyrkan hade ingen gudstjänst alls idag. Så valet var ganska enkelt. Ligga länge och vänta in själen. Ägnade förmiddagen åt min bok, Wilhelm Mobergs Sänkt sedebetyg, en gammal uppsprättad bok från 1952 som jag hittat i bokhyllan här. Den är ingen rolig läsning direkt, men ett angeläget historiskt dokument skrivet av en stor berättare.

I eftermiddags tog jag mig samman och letade fram en jullåda som förra diakonen lämnat efter sig. Den var inte alltför upphetsande. Men jag hittade i lådan en sjulampors elljusstake som jag satte upp. Samt röda små koppar för värmeljus. Och det var den adventspyntningen, det. Ute var det femton plusgrader och jag tänkte att: 1:a december..?

Till slut satte jag mig och lyssnade på dagens radiogudstjänst från Ålidhemskyrkan i Umeå.
Jag inser att det är advent hemma nu, att en massa fint har ägt rum hemma i Svedala förutom en storm som dragit över landet, att Lilla juloratoriet har framförts i Uppsala domkyrka, att Luleå kammarkör har sjungit Messias. Men mer än så har jag inte orkat bry mig.

Jo jag var och köpte svensk glögg och Nyåkers pepparkakor som mötte hustrun när hon kom hem från dagens Luciaövning i kyrkan. Det var riktigt gott och mycket adventiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar