18 december 2013

Oro för en vän

En mycket kär vän har blivit sjuk.
Min dator.
Den startar med host och krax och en rosslande skorrande fläkt. Högst motvilligt börjar den ett nytt arbetspass. Men när den kommit igång, lugnar den sig och fungerar normalt. Men ibland undrar jag om den har fått besök av liemannen. Om dess timglas håller på att rinna ut.

Min laptop har hängt med länge och varit en ständig reskamrat. Nu drar jag mig för att sätta igång den, rädd för att finna att den har avlidit. Hoppas att den ska kämpa och gå fram till vår sverigeresa om en månad. Då hoppas jag kunna gå med min vän till en datavårdcentral. Fast egentligen är det väl tokigt att tänka så. Det är ju här runt the San Francisco Bay som datakompetensen finns. Men då ska man veta vart man ska gå och söka hjälp och det vet inte jag. Men det vet jag i Härnösand.
Ja det här låter stolligt värre, jag kanske borde tänka tvärtom. Börja och söka för åkomman här där jag är och nicht verschieben auf Morgen was ich schon heute tun kann.

Har i alla fall nu gjort klar en omfattande säkerhetskopiering av bilder, dokument, släktregister. Så - om min vän drar sin sista suck inom kort, så är jag förberedd. Jag hoppas dock att sjukdomen är behandlingsbar.

3 kommentarer:

  1. Om laptopen är lika seg som sin husse så kryar den nog på sig, om inte annat så i Sverige! Det gjorde ju husse. Är det en rolighetsresa ni ska företa eller jobb eller kanske hälsoresa? Good luck anyway!
    Kerstin K

    SvaraRadera
  2. Tack för tilltro, Kerstin!
    Vi ska åka hem 15-28/1 för att titta till våra barnbarn runtom i Sverige.

    SvaraRadera
  3. Betyder det att ni är i Härnösand den 26:e?
    Välkomna!

    SvaraRadera