03 februari 2009

En annan verklighet

Stiger upp före sju,
tar två klädkassar och går ner till tvättstugan.
Laddar maskinerna och går sen upp och gör frukost.
Känner att beslutet mognar:
Idag är jag hemma från jobbet. Orkar inga människor.
Har komptid att ta ut.

Sätter mig vid köksbordet och läser TÅ grundligt till en kopp kaffe.
Synd att tidningen är så tunn just idag.
Röjer på diskbänken, laddar diskmaskinen.

Tvätten är färdig. Jag går ner och hänger den.
Sen upp och bädda rent i sängarna,

Plocka, dvs bära saker till deras rätta plats,
känna att det blir bättre och bättre.

Sitta vid datorn och skriva en viktig sida till bostadsrättsföreningen.
Det går en hel timme.

Ner till tvätten före tolv.
Vika kläder, sopa, skura.

Lunch på rester.
Sen ryggläge och glidflykt in i sömnens värld.
Helt underbart. Precis vad jag behöver idag.

Vaknar utan dåligt samvete
och börjar fundera på vad hustrun skall få till middag.
Lyssnar på den senaste Grieg-skivan.

Dammsuger lägenheten.
Förvånas över att hunden alls har någon päls kvar.
Bär väska upp på vinden och en annan ner till förrådet.

En sån här dag är värd mycket,
en dag med bara mig själv,
då stressen sjunker undan
och jag känner av andra verkligheter än andra dagar.

Tack.

Sen tar jag fram entrecoten ur frysen.
Här ska det minsann inte bli blodpudding idag!
Solen skiner.
Och vintern är vit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar