21 januari 2010

Sms:a Haiti till 72950

Skönt att hjälpen är på väg in i landet.
Bra att vår kyrka har ett fungerande nätverk att skicka hjälpen genom.
Roligt att det är så enkelt som att skicka ett sms.
Om jag sms:ar ordet Haiti till 72950, så skickar jag 50 kr till Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete fvb till de nödställda i Haiti.

Jag har nog bloggat om detta förr, men det tål upprepas. Svenska kyrkan har valt att inte samla ihop filtar, mat och andra förnödenheter och skicka det till ett katastrofområde. I stället skickas pengar till en partner i närområdet som kan inhandla det som behövs och skicka det dit det behövs. På så sätt gynnas den lokala produktionen och miljön skonas genom kortare frakter.

Mer om hur hjälpen förmedlas finns på http://www.svenskakyrkan.se/ , fliken Internationellt arbete. Där kan jag också betala in en gåva. Och i dessa dagar tar många församlingar upp extrakollekter till förmån för Haiti. Så jag kan också gå till kyrkan med min gåva.

Varför skriver jag det här? Ja inte för att jag är nödd och tvungen. Jag får inte heller påökt om jag säger det. Nej jag gör det för att jag är glad över att äntligen se en väg, en möjlighet att göra nåt. Det har varit så frustrerande att veta att mängder av människor ligger där och dör utan att omvärlden når dit. Nu verkar äntligen hjälpsändningar börja göra nytta. Hjälporganisationer har etablerat sig i landet och kan börja verka. Det börjar finnas en infrastruktur igen.
Det finns förstås andra vägar, det finns många andra biståndsorganisationer som nu satsar på Haiti. Och alla behövs. Men jag är glad att vi i Svenska kyrkan har närkontakt med Haiti genom vårt mellankyrkliga nätverk. Den vägen vill jag gå för att hjälpa.

På lördag morgon kl 9 presenterar TV4 14 organisationer i Sverige som förmedlar hjälp till Haiti, bl.a. Svenska kyrkan. Det ska jag se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar