30 maj 2010

Lämna paradiset

Efter en natt och en heldag i stugan laddar jag nu för en veckas tjänsteresa. Först till Visby, sen till Växjö. Det blir säkert bra, roligt och intressant. Har inte varit på Gotland sedan en semesterresa med familjen i gul bil för trettio år sedan. Meen - det bär emot att lämna paradiset. Som tur var fick vi göra en extra tur dit ut ikväll för att hämta mitt usb-modem, så att jag har uppkoppling på mina färder.
Det är gudomligt ute i naturen nu, den allra bästa delen av sommaren. Med skir grönska som doftar ljuvligt efter regnet, med fågelsång och bara enstaka mygg och inga knott och getingar än så länge.

Idag har vi anlagt en rabatt vid söderväggen och satt tagetesplant vid rosorna som vi planterade förra sommaren. Rosorna klarade sin första vinter liksom alla ölandstok runt altanen. Det är väl bara själva altanen som vittnar om den gångna vargavintern. Översta hörnet skevar fortfarande uppåt fast inte lika illa som för en månad sedan.
Och så har vi hängt upp en ampelblomma på förstukvisten. Det ser så trevligt ut nu. Som sagt, det är nästan synd att jag måste lämna paradiset, om än bara för en vecka.
Jag längtar redan tillbaka.

2 kommentarer:

  1. När jag drog ner persiennerna för att gå och sova igårkväll ställde jag mig verkligen frågan Varför ska man sova när det är så härligt ute?

    Hälsa Visby!

    SvaraRadera
  2. Välkommen till Växjö, Sveriges solfattigaste stad.
    Synd bara att jag inte visste det för fem år sedan när vi tog barn och pick och pack och flyttade hit!

    SvaraRadera