15 maj 2010

Sommar?

Nej,
idag ska jag inte uppta er tid med mina känslor inför trippelmordet.
Jag begär inte att mina läsare skall vara där jag är och känna det jag känner.
Särskilt om de inte bor i Härnösand.
Men min reaktion på det inträffade handlar inte om någon "galen medkänsla" utan om en chockartad sorg som under den gångna veckan fullständigt förtog all vårvärmen och vitsippsfärgen.
För mig i alla fall.

Idag har sommaren kommit, överraskande, överslätande, och övertygande..?
Vi har njutit av tjugofem grader i eftermiddag.
Bättre än på Mallorca..?

Jag har solat och löst korsord på vår altan och tittat på småfåglarna.
Samt krattat på husets baksida, som först igår blev snöfritt.
Flugsnapparen bygger bo med sin nyvunna vän.
Bofinken flöjtar än i närmaste björk efter sin maka.
Fjolårets granplant verkar övertygande i sin livskraft.
Stefan fick en gädda nere vid sjön.

Såna här små kära iakttagelser
hjälper upp balanseringen av den vecka som gått.

Den här dagen behövde jag.
Den här dagen behövde kanske fler än jag
i Härnösand
som motvikt.

2 kommentarer: