27 juni 2010

Scheisskommando

Stuglivet är mångsidigt. Ger mig härliga stunder på altanen med blicken svepande över midsommargrönskan och våra fågelholkar. Ger tillfälle till djupsinniga bloggsamtal kring livets stora frågor med andra sommarfilosofer. Ger många långa matkvällar med grillat och grillat och åter grillat. Dessutom matjessill och lilla pärlan på midsommarafton.
Stuglivet ger motionspass som heter duga, som idag då hela gräsmattan behövde klippas i solskenet. Jag halvsprang dessutom för att hinna göra hela jobbet före soppatorsken. Det är en sport jag har. Jag vann idag och fick därmed min dagliga dos hjärtgympa. Härligt.
Eller bara stå där med vattenslangen vid rabatten utan en enda tanke i skallen, bara: Nu vattnar jag rosorna, och nu vattnar jag tagetesen. Och nu kliar jag bort en mygga från fötterna. Det är sköna stugupplevelser.

Men sen bjuder stuglivet på förfärliga utmaningar också. Svåra psyktester. Idag var det dags för Scheisskommando. I Auschwitz fanns det en grupp fångar som hade förmånen att få tillhöra dass-städarkompaniet, Scheisskommando. Skötte dom jobbet oklanderligt och utan att klaga, så fick dom leva längre.
Jag hade gruvat mig länge nog. Nu gick det inte längre. Vår separett-toastol måste tömmas och rengöras. Jag behöver kanske inte gå in på detaljerna, men kan säga att det var minsann inte bara att hålla för näsan och lyfta bort en säck samt sätta dit en ny och sedan andas igen. Nehej, mina ögon såg att hela åbäket till avträde behövde rengöras. Så det var bara att gilla läget. A man 's got to do what a man 's got to do. Så jag tog på mig fångtröjan och gick med stolthet in i Scheisskommando-rollen. Buren av min salig moders städ-ursinnesblick gnodde jag till dess hela jädra stolen sken som solen. Vi pratar alltså klinisk noggrannhet här.
Rent vart det, sen får kommunen ta hand om skiten.
Så är det och så får det bli som meteorologen brukar säga.

Då föredrar jag dom poetiska stunderna, dom filosofiska, dom teologiska, dom grilldoftande, rosdoftande, dom naturlyriska.
Men naturen har tyvärr såna här sidor också.
Scheisse!

2 kommentarer:

  1. Jag brukade tänka på att skit blir jord när jag var tvungen att använda någon, för det ändamålet (fniss) icke avsedd plats.
    men...
    Här har du upphöjt skitpratet till rena filosofilektionen.

    SvaraRadera