24 mars 2011

Rapport från ett sjukläger

Den friske har tusen önskningar.
Den sjuke bara en.

Så sant, så sant. Och ändå gäller det i mitt fall bara en segdragen förkylning.
Sover av och till så fort jag lägger mig, drömmer både tydligt och osammanhängande, fast i drömmen finns en glasklar logik i det osammanhängande. Men logiken spricker och minnet försvinner så snart jag försöker minnas och förstå vad jag drömmer.

Det stormar och dånar i radhusets takplåtar. Hunden blir rädd för ljudet och vet inte hur nära han ska ligga mig. Dagen går sakta sakta, ingenting är roligt eller intressant. Vill inte göra någonting, bara vila och slippa hosta. Fast lösa korsord klarar jag under mina vakna stunder.

Har varit till doktorn och fått penicillin. Men varken sänka eller feber provades. Inga blodprover togs. Och ändå har jag varit i Afrika i två veckor och fått skiten. Lite konstigt egentligen.
Jaja, huvudsaken det går över.

Av en Facebook-vän har jag fått rådet att ta följande kur: Honung, TV-ishockey och sömn. Låter bra. En hockeymatch och två Alvedon till natten alltså. Ja lite motion behöver jag utan tvekan, efter allt detta deppiga degande. Det blir en spännande match mellan Luleå och Skellefteå ikväll. Fast det är inte den som sänds live. Men AIK mot Färjestad får väl duga det med.
Det får bli min kvällsmotion.
Och mitt avstamp uppåt igen.

3 kommentarer:

  1. Krya på dig, bror. Kram, Ulla

    SvaraRadera
  2. Skippa hockeyn, men inte honung och sömn. Du saknas på arbetsplatse.

    SvaraRadera
  3. Det är möjligt att du bara har en enda önskan när du är sjuk. Eftersom du vet att du kommer att bli frisk. Och möjligen är lite ensidig i feberdimman. Men prata med folk som inte kan bli friska så märker du att dom har en massa andra önskningar. Så det där talesättet är rätt dumt. Eller riktigt dåligt. Hur man nu vill se det.
    Krya på dig - kan man ju önska ändå!

    SvaraRadera