02 mars 2012

Café Trädgårn i Härnösand

I dagens Tidningen Ångermanland utgjuter sig en kristdemokrat i Härnösands kommuns socialnämnd i en debattartikel över kommunens engagemang i Café Trädgårn.
Han tycker det är fel att kommunen ger bidrag till en kyrklig verksamhet.
Om skribenten hade tagit reda på fakta i ärendet innan han hade skrivit sin artikel, så hade han förstått att caféet inte är domkyrkoförsamlingens utan både kommunens och församlingens gemensamma projekt .Och att vi är väldigt många som är väldigt stolta över detta ovanliga samarbete mellan kommunen och kyrkan.

Bäste debattör,
Det finns dom i Härnösand som inte har råd med en kopp kaffe ens.
De kommer till Café Trädgårn och betalar 5 kr för sin kaffekopp.
En del har inte ens råd med det.
Jovisst, de har själva ansvar för sina liv, men vilka är vi att döma över hur dom har lyckats?
Vilken chans hade dom?
Och vilket ansvar har kommunen som du företräder och alla kristna för deras framtida öde?

Jag är besviken, jag trodde kristdemokraterna stod för omsorg om de svaga grupperna i vårt samhälle. Du borde vara stolt över att det finns en väl fungerande samverkan mellan kommunen och kyrkan kring de utsatta grupperna i vårt samhälle som i  fallet Café Trädgårn. Jag är en av de trettio volontärerna som ser till att hålla caféet öppet på lördagarna. Välkommen in, bäste skribent,  för att bilda dig en verklig bild av kommmunens och kyrkans satsning på dem som inte lyckats så bra som du.




3 kommentarer:

  1. Jag tänkte ungefär samma sak: han ha allri vurri där.

    Undrar varför inte tidningen hade med det debattinlägget på nätet?

    SvaraRadera
  2. Det finns så mycket oförstånd. Det finns en stor blindhet i vad som är verklighet för många. Vissa ser inte segregeringen och det alltmer ojämnlika samhället. Själv hade jag svårt lämna i kollekten och skämdes. En guldtia kan vara som en hundralapp när marginalerna är små. Ändock har jag det bättre än många andra. Kristdemokraterna pratar om att värna människan på en kristen värdegrund. Men den faktiska handlingen lyser med sin frånvaro. Det borde pratas med om den fattigdom som faktiskt finns i Sverige 2012. Jag önskar dig en härlig helg i det soliga vädret. Zinnia

    SvaraRadera
  3. Ja, jösses!
    bara deras namn känns ju fullständigt malplacerat. KRISTdemokrater.
    Vari ligger kristenheten egentligen? Deras partiordförande blev intervjuad till förrförra valet om jag inte blandar ihop valen, frågor som om han går i kyrkan, om han ber osv.
    Att vara ett ledande ansikte utåt för en kristen politik (eller...öhh??)och sedan säga att han just aldrig går till kyrkan, att han sällan ber, och då om familjelivet, att barnen ska vara friska osv. Det känns väldigt tunt måste jag säga. Men nog är det beklämmande att en kristdemokrat anser det vara fel att hjälpa de svaga...ska man skratta eller gråta? Gud hjälpe oss alla, och särskilt vissa...

    SvaraRadera