04 mars 2012

Fem år sedan Åre

Holiday Club i Åre är för evigt höljt i ett skimmer.
Här hölls Världens fest 2007, Svenska kyrkans internationella riksmöte.

Jag ser VR-ballongen ovan taket och minns att den steg till väders efter första kvällen redan.
Jag ser och hör samejojken ute vid Åresjöns strand efter inledningsgudstjänsten.

Utställningarna ovanför trappan.
Människomyllret där nedanför i entrén.

Nerven, känslan av närvaro, det är här det händer.
Och biskop Jonas kommentar efteråt: Ni verkar kunna det här. Vi kommer tillbaka.

Jo, där fanns också sorger.
Särskilt över en medarbetare som blev snuvad på hela grejen.

Men ändå, tiden går och vi med den.
Minnet är trots allt väldigt ljust.

Mässan Mellan himmel och jord, denna Guds gåva till Härnösands stift och Svenska kyrkan,
specialskriven av Jonas Jonson och Hans Nyberg.

Kommer alltid att klinga i mig:
Vår tid är nu, vårt liv är Gud. Vi lever mellan himmel och jord...

De många pistvakterna, frivilliga entusiaster som gjorde mötet så varmt och levande.
Hälsade välkommen, visade väg, bad i kyrkan.

Konceptet med seminarier i form av vandringar i omgivningarna.
Sven-Erik som kläckte så många fantastiska idéer.

Karin L, min parhäst i projektet, jag saknar dig här.
Och alla i projektgruppen, styrgruppen och pistvakterna.

Och i och över och bakom alltihop
fanns biskop Tony.

Det här är nu fem år tillbaka i tiden.
Och nu ska jag börja titta framåt igen.

Men roooligt var det!


2 kommentarer:

  1. Jag har också alla de där fina minnena inom mig. Fantastiska dagar! Och att vara pistvakt var givande, roligt, jobbigt, stressigt och fullständigt underbart.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med er bägge två! Det var väldigt fina dagar.

    SvaraRadera