24 mars 2012

Våraning

Jag måste erkänna att jag har jättemycket vårkänslor just nu:
Våren rinner längs gator och diken.
Plusgrader dygnet runt redan innan april.

Stubbar och hundbajs tinar fram.
En stor vattenpuss stoppar oss vid morgonpromenaden.
som numera företages i solljus!

Stora fåglar stävar norrut under eftermiddagen,
sångsvanar och kanadagäss går ned för mellanlandning.
Gott bete finns på Kragoms ängar.

Ett mäktigt brus möter i bäcken vid stugan.
Isskulpturerna gröps ur mer och mer.
Det forsar under bron.

Våren tycks ha bestämt sig.

Än ligger ett bistert snötäcke kvar på gräsmattan,
men takdroppet talar sitt språk
liksom solljuset över sjön.

Fastekampanjen - också den ett vårtecken.
Loppmarknad i församlingsgården,
femtontusen kronor mer till att utrota hungern i världen.

Hemma efter lång härlig dag.
Sätter mig vid pianot,
bläddrar i gamla noter.

Hittar bland Pappas noter Våren av Edvard Grieg.
Trevar lite tveksamt, liksom våren ute,
bland de alltför många korsförtecknen.

Byter till en enklare b-tonart
och stavar mig igenom sången
med egen förvårs-tvivlande sång.

Stämningar från långt tillbaka,
Tärnaby och Ramvik
och Pappa vid pianot.

Borde också spela Frühlingsrauschen,
men den är blott en dröm.
Våren förstår mig ändå.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar