27 oktober 2012

4 dagar kvar

Körde i ottan med domkyrkans diakon Åsa upp förbi Örnsköldsvik till Gideå och en upptakts- och inspirationsdag för det internationella arbetet.
Drygt fyrtio pers hade samlats där uppiskogen!
Kontraktet hade planerat en dag med ett mycket varierat program.
En fin morgonbön först. Sen pratade jag om varför Svenska kyrkan har ett internationellt arbete, vad som är vårt uppdrag, vår mission idag. Sen informerade diakon Göran Norlén om julinsamlingen, dess tema och material.
Och efter en underbar paltlunch fick Åsa den svåra uppgiften att hålla i programmet under paltkoman...
Hon berättade och visade bilder från sin Frälsarkransresa till Sydafrika 2011.
Sista passet hölls därefter av Sten Bylin, kyrkoherde i Grundsunda, som berättade om hur man i den församlingen jobbar med det internationella. En mycket gedigen och inspirerande föredragning. Grundsunda fick i fjol inte utan skäl Svenska kyrkans utmärkelse som Årets insamlande församling.

Efter denna härliga dag i sol och nysnö hälsar Åsa och jag på min gamle morbror, nittiotre år och får en kaffestund med honom och min kusin. Och nu är dagen slut och jag är glad att morgondagen, även den, skall bjuda på en inspirationsdag kring det internationella uppdraget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar