23 oktober 2012

Sista veckan

Nyss hemkommen från Uppsala och min sista träff med stiftens internationella handläggare.
Det har gått 9½ år sedan jag tillträdde den nyinrättade tjänsten i Härnösands stift.
Och nu håller jag på att avrusta och lämna min post.
Det har varit innehållsrika och lärande år fyllda av samtal om det internationella ekumeniska uppdraget som vi kallar Svenska kyrkans internationella arbete. Men också många frustrerande stunder då jag känt hur den nationella nivån verkar stoppar ljuset under skäppan och inte tydligt står för Jesus-vittnesbördet.
Roligast har nog iaf varit det intensiva arbetet med Världens fest 2007 i Åre.
Nu får andra ta över och det kommer att bli bra. Jag håller på att känna att jag har gjort mitt.
I morgon ska jag upp och leda onsdagsmässan i domkyrkan en sista gång.
Sen är det inte många arbetsdagar kvar.
Märkligt.
Egentligen mycket märkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar