28 oktober 2012

Tree..!

Det är en strålande vacker förvinterdag med lite nysnö på marken när vi kör inåt skogarna.
Målet är Resele, där jag aldrig varit förut. Nedanför branta nipor längs Ångemanälven trängs byn på en liten strandremsa. Kyrkan också. Här är bygden där min gode vän och kollega Carl-Eric Edfors växte upp. Mina tankar går till honom när jag svänger upp mellan kyrkan och församlingshemmet.

Här blir det gudstjänst kl 14. Afrikamässa står det på agendan. Och det blir det.
En pastoratskör har övat och bjuder tillsammans med prästerna Martin och Maria och församlingsassistenten Putte på en härlig gudstjänst med trumma och gung i lovsångerna. Efteråt samlas de internationella ombuden inom Sollefteå kontrakts församlingar till en upptakts- och inspirationsdag där vi medverkar som i går. Jag talar om vårt uppdrag i Guds mission och Åsa om hur man kan arbeta i en internationell grupp i församlingen. Och efter en jättegod soppa, jag tror den hette Nikkaluoktasoppa, visar Margit och Sven bilder och berättar från sin nyligen genomförda resa till Sydafrika.

I fullmånens sken kör vi sedan hemåt, trötta och tacksamma över helgen.
Under vägen hemåt ringer alla välgångsönskningar vi fått i mina öron.
Alla tack och kramar som vi fått och alla lycka till inför det nya som vi skall in i.
Jag parkerar leasingbilen vid stiftskansliet och lämnar in bilnyckeln och inser att jag nu har avslutat mitt allra sista uppdrag som stiftsmedarbetare. Nu återstår bara tre dagar av nedtrappning före min pensionering.

Tack Gud för alla fina människor där ute i vårt stifts församlingar som arbetar för ditt rike.
Tack för att dom är kvar, och tack för att jag nu får börja gå över till en annan fas i livet.
Tack för att du är med också i det.

5 kommentarer:

  1. Tänk vad härligt du har det Jan, som kan välja att pensionera dig. Många blir uppsagda, platsar inte, "arbetsbrist" måste ta sjukpension (knappt möjligt idag). Men Du - Du får gå frisk och kry från jobbet och njuta av att vara ledig och kunna ägna dig åt det du vill. Ja, det är dig förunnat att få trivas och bara koppla av i värmen. God tur!

    SvaraRadera
  2. Ja visst vet jag det. Känner mig mycket tacksam.

    SvaraRadera
  3. Tree? eller Three? Ulla undrar...

    SvaraRadera
  4. Det är svenska, Ulla, svenska...

    SvaraRadera
  5. Of course... jag menar, naturligtvis! U.

    SvaraRadera