14 april 2013

Påsk i repris

Känner mig ikväll så upplyft av en jättefin gudstjänst idag.
Med vår kyrkoherde Pernilla körde vi en timme ned till Los Altos inte långt ifrån San José och firade svenskspråkig lördagsgudstjänst i den fina Los Altos Lutheran Church."Påskens budskap i ord och ton". Svenskarna i området fick sjunga idel kända psalmer, som tog oss genom påskens händelser ända till Den gode herdens söndag som är i morgon: Jesus för världen givit sitt liv, Du bar ditt kors o Jesu mild, Jesus Kristus är uppstånden, Var jag går i skogar berg och dalar, och som slutkläm Dina händer är fulla av blommor. Och en solist bidrog med bl.a. Where you there when they crucified my Lord, samt  I know that my Redeemer liveth ut Händels Messias. Däremellan var det stilla stunder av bön, läsning av psalmen 38 i psalmboken, För att du inte tog det gudomliga, en påskdikt av Ylva Eggehorn, och en god predikan om den gode herden. Det hela blev så givande att flera satt tårögda och tacksamma.
Det är så sällan svenskarna som bor här får sjunga och be på sitt modersmål. Så det betyder desto mer när det sker. Gudstjänsterna där nere är ett uttryck för  SF-församlingens vilja att nå ut till svenskarna runtom i the Bay area. Det blir spännande att se vad denna nysatsning kan leda till. Än så länge finns det plats för fler i den fina kyrkan om man säger så. Men vi som var där idag fick verkligen en fin känsla av påskens budskap i ord och ton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar