14 januari 2009

Bombad julgransplundrare

Idag är jag dagen efter.
Dvs trött,
mycket trött.
Det har varit så mycket roligt på sistone.
Även glädje är tröttsam på något sätt.

Jag arbetar förmiddagen men går sen hem.
Där står julgranen och vill ut.
Och alla julprydnader som vi radat upp och nu köar till jullådan.
Börjar med jullådorna
men det går så långsamt
att jag snart befinner mig på sängen under en filt.
Sedan följer en timme nästan över på andra sidan,
medan bilder sköljer hjärnan.

Därefter går det fortare.
Ner med julen i lådorna
och ut med granen.
Glitter, pumlor, ljus och stjärna.
Den fråntas alla medaljer.
Sist sågar jag nesligen ner den och stoppar den i en plastsäck.

Mitt i barrgrönskan på golvet leker hunden med min sop.
Sopkvasten är mycket farlig och gör ständiga utfall mot honom.
Så det gäller att vara beredd på flykt.
Gissa om det tar tid med barrmattan?

Efter styckmordet bär jag ut liket till garaget
för vidare befordran till skogs.
Ett tragiskt öde för en så speciell julgran.
Påminner om det jag skrev i december om köpet.

Och nu är glada julen slut slut slut.
Skönt,
efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar