05 januari 2009

Trettondagsafton

Ska jag skriva om att vi var bara en handfull på jobbet idag?
Eller att jag fick köra rally för att H skulle hinna tåget från Sundsvall kl 12.10?
Att det berodde på att en två bilar krockat våldsamt söder om Härnösand?

Ska jag skriva om det eller om att vi har varit hellediga i eftermiddag?
Eller att jag längtar efter mina barn?
Eller att Luleå förlorat nesligt mot jumbolaget idag?

Vad är viktigt och vad är oviktigt?

I dagarna har Israel gått in i Gaza med samma brutala makt
som tyskarna gick in i Warszawas ghetto med för två tre mansåldrar sedan.
Stör det vårt svenska trettondagsfirande, månne?

Har vi nog med våra släktmiddagar,
våra teveserier,
eller med våra husdjur?

Husdjuret och dess husse har just varit ute och rastat sig.
Hämtat bortkastade pinnar och luktat på gula fläcken,
helt ovetande om alla stora frågor i vår värld.

Och nu ser jag fram emot morgondagens gudstjänst.
Äntligen skall jag få leda en kör
och med andra vise män och kvinnor hylla kungabarnet

i fyrstämmig sång
från England
och södra Afrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar