07 januari 2009

Kallad

Idag är jag med hundra andra präster i Östersund för prästfortbildning.
Vi har lyssnat till två intressanta föredrag av biskop Tony och av Göran Agrell.
Det handlade om hur vi kan känna av vår samtids andliga frågeställngar, respektive om Luthers aktualitet idag.
Slutsats: Luther är aktuell och relevant för vår kyrka idag. Inte han som person utan hans teologiska koncept.

Vi har diskuterat vem vi vill se som Härnösands stifts nästa biskop. Det var bra att äntligen komma igång med de samtalen. Inte för att vi vill byta biskop, men när det nu måste ske.

Och efter middagen bjöds vi på föreställningen Kallad, skriven och framförd av prästen Karin Härjegård och kantorn Jenny Michanek med anledning av femtioårsfirandet av beslutet om att prästviga kvinnor. Med sparsmakat agerande till egna texter och egen musik och sång till piano visade de på hur viktig kallelsen kan vara i en människas liv. Den kan sitta i i generationer. En mycket gripande föreställning som alla borde se som rörts av Mästarens ord: Följ mig.

Men egentligen har jag inte ro att ta in allt detta. Framför mig har jag att se till att prästvigningen fungerar på söndag. Och samma eftermiddag börjar del två av stiftets kurs Hela världen Pilotkurs, som skall leda till fyra, fem samlingar i vårt stift kring vår kyrkas nya koncept för internationellt arbete.
Spännande uppgifter, men lite nervöst på förhand.

Gott är att veta att detta är min kallelse just nu.

1 kommentar:

  1. Låter som bra dagar i Östersund. Kul! :-)

    Lycka till med helgens uppgifter!

    SvaraRadera