23 mars 2009

Biskopsvalet del 4

I morgon kväll vet vi kanske vem som blir vår näste biskop.
Ja kanske redan vid lunchtid.
Valet är kl 10-12 på elva olika ställen runt om i stiftet.
Själv åker jag och de övriga stiftsprästerna till Vibyggerå kyrka för att rösta tillsammans med Härnösands-Kramfors kontrakts präster och elektorer.

Ett är säkert. Vem vi än får så får vi en duktig person till ny biskop.
Fördel Tuulikki Koivunen Bylund, domprosten i Uppsala, får man väl säga efter provvalet och hearingen. Men kanhända hon får lite motstånd i alla fall.
Vår domprost Tor Frylmark ligger nog bra till. Han kan stiftet redan och behöver ingen startsträcka. Han kan fullfölja de initiativ som biskop Tony har initierat.
Ingmar Söderström vann nog en del poäng på hearingen. Han kan också bli bra men känner inte alls till stiftet. Så i valet mellan honom och de två återstående väljer jag nog hellre Eva Nordung Byström som jag känner och värderar mycket. Bror Holm är inte min kandidat. Han får nog bra många röster ändå. Han kan nog byta hatt och klara jobbet. Men han gav det svagaste intrycket under utfrågningen. Och har det emot sig att KyrkA har agerat mycket märkligt och aggresivt mot stiftet på senare år.

Om Tuulikki vinner, och mycket talar ju för det, så får vi en biskop som är aktiv och massmedial, pigg på nya grepp, from och öppensinnad, lärd och disputerad, men en som inte vet nåt alls om oss och som bara har några få år på sig, c:a fem om hon har hälsan tills hon är sextiosju.
Synd bara att hon ska måsta bo i den stora biskopsgården, hon och katten...

Jag håller med om att tiden är mogen för en kvinna som biskop i Härnösand. Fast om det är könet som ska avgöra så är det en form av diskriminering det med.
Kompetens och lämplighet är det viktiga och avgörande för mig.

Som sagt- i morgon vet vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar