19 mars 2009

Påven och sexualetiken

Påven har rest till Afrika och sagt sitt Nej! till en kontinent sjuk av HIV/AIDS.

Och hans män i Brasilien har bannlyst en mor vars nioåriga dotter blev gravid med tvillingar efter att ha våldtagits av sin styvfar. Modern såg till att rädda dotterns liv genom en abort och begick därmed en svår synd.
Styvfadern däremot fick snabbt Guds och kyrkans förlåtelse.

Jag undrar:
Hur kan människans reproduktion vara så helig att den alltid är viktigare än andra hänsyn?
Ser inte påven att den benhårda regeletiken kolliderar andra regler, typ kärleksbudet?
Vad är det som säger att de två embryon som flickan bar skulle vara mer värda än flickan själv?

Och varför måste alltid sex vara oskyddat?
Jo för att Gud ska få bestämma om det ska bli ett barn.
Det är inte människans sak menar man.
Men människan bestämmer ju i normala fall om hon ska ha sex:
-Vi gör det.
Genom det beslutet får miljoner levande sädesceller chansen att vinna loppet. Skulle paret däremot vänta till i morgon, så skulle alla de miljoner cellerna ha dött och ersatts av andra. Därmed kan man hävda att människan genom sina normala val i livet interfererar med Guds planer och bestämmer när det ska bli barn och inte.

De två katolska exemplen på olycksaliga etiska ställningstaganden visar på att kärleksbudet måste få vara korrektivet till alla andra etiska normer. En norm är inte god endast av den anledningen att den vill värna livet. Bara om dess konsekvenser i det enskilda fallet blir goda kan den anses god.
Påvens Nej till kondomer skyddar inte livet utan ödelägger livet för miljontals människor som av fruktan för Guds straff och kyrkans exkommunikation nu känner sig tvungna att ha oskyddat sex.

Vid ett av mina första besök i Sydafrika för några år sedan besökte jag Cape Orange-stiftets domkyrkra S:t Paul's church i Kimberley. På en pelare i kyrkan hade man "spikat upp några teser", dvs tejpat upp en affisch med den lutherska kyrkans HIV/AIDS-policy. Ju mer jag läste, dess mer fylldes jag av vördnad och beundran inför denna lilla kyrka.

Affischen varnade för HIV/AIDS-epidemin med ett ABCD:
A means Abstinence. Avhåll dig från sex om du inte är säker.
B: Be faithful to your partner in marriage.
C: Use a condom for safer sex.
D: Remember that AIDS can lead to Death as there is no cure.

Här bryter kyrkan medvetet mot flera tabun i den afrikanska kulturen. Hon gör det därför att Kristi kärlek tvingar henne. Hon ger rättframma råd utan att hymla och gör det av omsorg om sina små.

Längst ned på affischen stod ett gott Gudsord ur Romarbrevet: "Nothing can separate us from God's love." Som en själavårdande hälsning mitt i AIDS-ångesten.

När såg jag senast en utmanande affisch i domkyrkan här hemma?
Nej, vi ska ju vara så politiskt korrekta, så vi tiger där vi kanske borde tala.
Hade Sydafrikas lutherska kyrka velat smöra makthavarna, hade den sagt att epidemin nog inte alls var så farlig, och att en man alltid har rätt till sex med sin fru, och förresten med alla sina fruar, dvs med vem han vill.

Men här tar man ställning för det utsatta livet genom ett svårt etiskt och kulturbrytande ställningstagande.
Heder åt en sådan kyrka!

2 kommentarer:

  1. Vilka bra tankar förmedlade genom lugn och tydlig argumentation. Tack/ Lina

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte hur jag ska beskriva vad jag tänker. BRA! Så känner jag. Du satte ord på många av mina tankar =)

    SvaraRadera