25 oktober 2009

Biskopens avsked mellan himmel och jord

Biskop Tony har nu tagit sitt officiella avsked av Härnösands stift.
Igår lade han ned herdestaven vid en oförglömlig mässa i domkyrkan.
Fast formellt är han stiftets biskop i två veckor till, då hans efterträdare blir vigd.

Mässan vi firade var temamässan Mellan himmel och jord, som skrevs till Världens fest i Åre 2007. Textförfattare är Jonas Jonson, bördig från Jämtland och fram till pensionen biskop i Strängnäs. Musiken är skriven av härnösandskantorn och kompositören Hans Nyberg.

Det var en helt underbar gudstjänst!
När jag tänker på den tänker jag på mångfald, relevans och globalitet.
Mångfalden både syntes och hördes. Med alla sångare var det över hundra som medverkade med olika uppgifter.
Det samiska inslaget var tydligt och vi sjöng halleluja på teckenspråk.
De tre verserna på Gloria sjöngs av vardera en kvinna, ett par flickor resp. en man.
Evangeliet lästes av vår sydafrikanske gäst, och dess kärnord upprepades sedan på sydsamiska, teckenspråk och finska.
Det förekom jojk, och fint avstämd liturgisk dans av en grupp ungdomar från Nordingrå. Domkyrkan var smyckad av samerna, så att den var en fröjd för ögat.
Stiftets kontraktsprostar medverkade liksom flera diakoner och lekmän från olika håll i stiftet.
Nidaros bispedömme hade skickat en av sina prostar som deltog i nattvardsutdelandet.
Men trots detta myckna, kändes gudstjänsten som en helhet.

Och relevansen? Texten speglar naturens lidande på grund av människans framfart i världen, människans ansvar för sina handlingar, och vår sorg över allt vi har ställt till med i och med att t.ex. isarna smälter och havet stiger. Men över denna trasighet spänner ändå Gud sin löftesbåge i skyn, tecknet på hans förbund med människan alltsedan Noa.
Och förbönsmomentet lyfter fram det moderna globaliserade samhällets problem och behov.

Till relevansen hör också musiken. Och vilken musik sen! Lika inspirerad och inspirerande den som texten, med modernt halvpoppigt stuk blandat med folklore och gospelsound. Stilfullt och oerhört medryckande! Man vill inte sluta sjunga. Kapellmästare Hans Nyberg och hans jättekör från olika församlingar lyfte gudstjänsten till höga höjder.

Ja käre, jag låter som om en reklamkanal.
Om jag skulle nämna något som jag inte är nöjd med, så är det det som alltid händer i en stor kyrka: Det är svårt att se vad som händer i koret. Vi hade behövt en storbildsskärm för att visa all fin symbolik där framme. Men jag hoppas de som satt långt bak ändå kände sig med.

Biskopens predikan var ett starkt testamente till stiftet kring ögon och blickar och hur Gud ser på oss. Jag hoppas den snart kommer upp på stiftets hemsida.

Globaliteten då?
Ansvaret för hela Guds skapelse lyste fram hela tiden i sånger och texter. De närmare 700 i kyrkan fick ge kollekt till Svenska kyrkans internationella arbete samt till Svenska kyrkan i utlandet, alltså vår verksamhet bland svenskar utomlands.
Mot slutet av gudstjänsten gjorde biskopen en hedersutnämning av kyrkoherden Chris Hendricks från Kimberley i Sydafrika till prost i Härnösands stift. Prost honoris causa heter det på fin kyrkiska. Vi säger hedersprost till skillnad från kontraktsprostarna som är biskopens förlängda arm ut mot församlingarna. En hedersprost får titeln för något han eller hon har uträttat för stiftet, medan kontraktsprosten får den för något han eller hon förväntas göra. Tidigare har biskop Tony utnämnt endast fyra hedersprostar. Jag är mycket stolt och glad över att en afrikansk präst nu fått denna utmärkelse.

Vi brukar säga att den som missar en mässa, han missar en massa.
Och när det gäller gårdagens mässa, så stämmer det på pricken.

Efteråt hölls en mottagning på S:t Petrilogen där alla som ville fick tillfälle att säga tack och farväl till biskopsparet.
Och idag tog de sin nya lilla bil och körde ner till Tumba och sitt nya hem och sin nya tillvaro i sin kära gamla församling.
Vi önskar dem allt gott.

5 kommentarer:

  1. Ja, även jag vill önska Tony och Britt allt gott.

    Skada bara att till Tonys andliga testamente nu även hör den queerteologi som var långt mer välment än välbetänkt men som han själv gjort mer än många andra biskopar för att driva igenom och liksom kom att "kröna" hans episkopat. Hur det här på sikt ska ridas iland av oss föräldrar och ledare som ska arbeta kvar i Svenska kyrkan ännu en tid, det är mer än jag begriper.

    ("Kärleken" har ju inte segrat över hela linjen än - det finns fortfarande (tack och lov säger jag!) kärleksfulla par som kyrkan inte viger till äktenskap, och framför allt finns det trojkor som fortfarande "diskrimineras". Men just den fördomsfullheten och inskränktheten tillåter sej Tony tydligen behålla utan att känna sej som konservativ slaveriförsvarare).

    SvaraRadera
  2. Vet du, Andreas, den där kommentaren tycker jag du kunde ha besparat mig och framför allt vår avgående biskop. Du önskar honom inte alls allt gott med dina ord. De klingar falskt och oärligt.

    Framför allt utnyttjar du min blogg till att torgföra dina egna åsikter. Sluta med det. Gör det på dina egna sidor. Din kommentar har inget alls med mitt inlägg att göra. /Jan

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Hej Jan - tack för reaktionen! Nog tycker jag, i motsats till Anonym, att även du har rätt att reagera skarpt, särskilt på din egen blogg. Men visst torgför väl ALLA som kommenterar i en annans blogg sina egna åsikter (vems annars)?

    Tro mej, jag önskar verkligen vår förr EFS-förlagschef m.m. ALLT gott för både tiden och evigheten. Och jag vet vilken hyvens karl han är; jag har haft stor glädje både av barnboken "Hemliga klubben" som jag fick när jag var liten och av de stora blå gudstjänstböcker som han varit med om att utarbeta (en fantastisk tipsbank som borde ges ut på nytt anpassad till nya evangelieboken).

    Just därför är det så bittert - och det anser jag tyvärr behöver sägas som komplement till ditt ljusa referat - att han skulle avsluta sitt episkopat med att kompromettera sin biskopsgärning och de pastorala öppningar både han och jag arbetat för genom att, mer eller mindre medvetet från hans sida, aktivt bidra till den rena queerteologins genombrott i Svenska kyrkan. Fr.o.m. Tonys sista vecka som biskop blir det omöjligt för oss i Svenska kyrkan att undervisa barn och ungdomar om kombinationen man+kvinna ens som Guds "plan A" för den som vill bilda familj. Och Jesusorden om äktenskapet får inte längre sin självklara plats i ordinarie vigselritual. Ofattbart.

    Så långt kan alltså en välvilja på fri drift föra även en biskop. Men hans ansvar är mycket stort och saken allvarligare än många ännu insett. För på vilka grunder ska vi nu "kärlekslöst" vägra ytterligare utvidgningar av äktenskapsbegreppet? Och vem ska nu - nationellt och internationellt - kunnea föreslå pastorala undantag i denna och andra frågor utan att bli utskrattad när man försäkrar att det inte handlar om att förändra grundritningen?

    (Naturligtvis får du ta bort denna kommentar om du vill, Jan. Huvudsaken att du har läst den. Jag ville - faktiskt - nå ditt, biskop Tonys och bloggläsarnas samvete).

    SvaraRadera
  5. Jo, Andreas, visst är kommentarer välkomna om det jag skriver. Men här skrev jag inte ett ord om äktenskapet. Om mitt inlägg hade berört äktenskapsfrågan, hade jag inte sagt något. Men det gjorde jag inte. Därför känns det som om du "stjäl min blogg" för att lufta dina känslor i en fråga som mitt inlägg inte alls handlade om.
    /Jan

    SvaraRadera