28 oktober 2009

Snart allhelgona

Det vänder mot Allhelgona.
Ett lugn fyller luften
mitt bland alla plikter och brådskor.
Kransar och ljung på gatuförsäljarens bord.
Gravljus nära kassan.

Höstlov i skolan,
en möjlighet att resa bort
eller hem
och hälsa på,
vara tillsammans.

Parken städas från lönnlöv.
Gässen ropar farväl uppe i skyn.
Marinan är tom,
vinterdäcken på.
Kvällarna mörka.
Vintertid.

Femton år på lördag.
Tur att åren går och tar ut avstånd
från smärtan.

Lär mig du skog att vissna glad
en gång som höstens gula blad.
En bättre vår snart blommar,
då härligt grönt mitt träd skall stå
och sina djupa rötter slå
i evighetens sommar.

Lär mig du fågel med din flykt
att bryta upp och färdas tryggt
mot obekanta stränder.
När allt är vinter här och is,
jag mot ett evigt paradis
min blick och längtan vänder.

Att vi ännu har varandra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar