26 april 2010

Musikkväll

Det är bara såå roligt. Spela i orkester alltså.
Jag kommer till replokalen med min låda.
Plockar upp min gamla cello och spänner stråken.
Kikar lite på de andra instrumentalisterna och hejar.
Jag känner några men inte alla.
Det är ett par år sen sist, om man fråntar en begravning i vintras.

Stämljuden från fiolerna, altfiolerna celli och kontrabasen.
Brölen där bak från trombon, valthorn och trumpet,
och så klarinetten och flöjten högst upp på skalan.
Ett ljuvligt kaos, där alla stämmer och prövar sina noter.
Förväntan.

Sen kommer dirigenten, Björn, och påar första stycket,
höjer sina händer och räknar in oss.
Sen ljuder det som musik i mina öron, kan man säga. Helt underbart.
Och cellostämman är bara bäst.
Jovisst, det låter som det låter. Säbrå orkesterförening är ett gäng glada amatörer.
Men alla har roligt, och man får komma när man kan.

Vi är fyra cellister, de andra kvinnor som varit med länge.
Noterna är inte svåra, idel godsaker.
Vi ska spela den 19/5 på Teatercaféet. Konserten tillägnas honom som begravdes i vintras, Allan Hansgård, orkesterns upphovsman. Stycken han tyckte om och stycken han arrade.
Det ska bli riktigt skoj.
Välkommen!

1 kommentar:

  1. Jag visste inte att du spelar cello också!
    Fantastiskt!

    Arne

    SvaraRadera