23 september 2010

Sverigedemokraterna

Hur ska det nu bli med Sverige?
Sista veckan har varit så tung, att jag inte har orkat bry mig så mycket om valet.
Jodå, jag var och röstade, fattas bara annars. Men där tog orken slut.
Men nu när vi nu vet valresultatet, så är min bön, nej mitt rop till dig och mig och till alla våra beslutande politiska församlingar:

Mobba inte ut Sverigedemokraterna utan möt dem i schyssta debatter!
Vänd dem inte ryggen utan bjud in dem, lyssna på dem och argumentera för fördelarna med ett samhälle i mångfald!
Visa genom det goda exemplets makt vad som menas med ett öppet demokratiskt samhälle!

Om vi vill mötas med respekt, så måste vi visa respekt, även mot människor vars värderingar vi inte delar. Jag tror det var Voltaire som sa till en av sina meningsmotståndare:
"Jag avskyr dina åsikter, men jag är beredd att ge mitt liv för din rätt att uttrycka dem."

Och Jesus sa: "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er skall ni också göra för dem."
Alltså även för Sverigedemokraterna.

4 kommentarer:

  1. Ja det är klart, att vi ska möta dem med respekt för deras människovärde. Med samma integritet och kärlek som för alla andra människor.
    Men man låter varken sverigedemokrater eller treåringar bestämma över vilka som ska stanna i vårt land och vilka som ska skickas härifrån. Man tillåter inte vuxna människor att uttala sig rasistiskt i offentliga sammanhang lika lite som man tillåter dem att streaka. Åtminstone borde det vara så. Vi har lagar som gäller diskriminering - man får inte diskriminera någon för politisk åsikt - men inte heller för religion eller ras.
    Det gäller alla lika. Även sverigedemokrater.
    Så jag håller med - bemöt dem med respekt, men kräv också samma respekt tillbaka. Får vi inte den respekten kan vi vända andra sidan till - dvs vända oss om och lämna dem bakom oss.

    SvaraRadera
  2. Jag lärde mig nyss att det inte var Voltaire utan Evelyn Beatrice Hall som sammanfattade Voltaires attityd på detta vis.

    Nä, fortsatt ignorering gör dem nog bara högljudda.

    Träffs vi imorgon 5 i 12?

    SvaraRadera
  3. Håller verkligen med om att samtal är bättre än att vända SD ryggen. Vad är vi rädda för? Jag är övertygad om att de krafter, som tror på alla människors lika värde, har allt att vinna på att föra dialog. Även med SD. Om 5-6 % av de röstberättigade röstar på SD handlar det ju om hur vi ser på dessa medmänniskor. Vi ska väl inte vända även dem ryggen?

    SvaraRadera
  4. Jan skrev: ” Och Jesus sa: "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er skall ni också göra för dem." ”

    Jag vill kommentera.
    [Att skilja åt,] Den historiska Mashiakh [”Messias”] som det står om i originalversionen av det som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] var en Ribi [det var hans titel (liknande rabbin)] som hette Yehoshua och växte upp i Nasaret. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah. [not 2]
    Det var han – Ribi Yehoshua – som sa att man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.

    Jag är emot att SD vill förbjuda kosher och omskärelse; men stödjer många andra åsikter dem har.
    Fördelarna med ett system i mångfald? Islam propagerar sharialagar och stödjer terrorism [not 3]. När islam tar över ett land så blir det slut på mångfald och alla blir tvingade att följa sharialagar—läs om vad som händer i Gaza [sök på ”Sharia” och Hamas].

    Du länkar till Carl Bildt. Han stödjer terroristen Mahmoud Abbas som vill döda alla judar [Källa www.palwatch.org -- Mahmoud Abbas och hans organisations uttalanden i arabisk media...]..

    För att återknyta till första stycket,
    Att följa Ribi Yehoshuas - Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

    Noter:
    1: Belägg i denna artikel: Länk

    2:Påståenden bevisade på Netzarims hemsida: Länk
    3. Belägg i detta inlägg: Länk

    SvaraRadera