24 oktober 2010

En fin arbetshelg

Det roligaste med att vara stiftspräst är när jag får komma ut i församlingarna.
Nu i helgen har jag varit på två församlingsbesök, så helgen har varit dubbelt lyckad.
Jag har besökt Strömsund och träffat några medarbetare som försöker skapa en internationell grupp i församlingen. Samlingen kallades Vi och hela världen, ett jättebra tema för en eftermiddag kring församlingens internationella ansvar. Det blev några timmar med nerv och engagemang, där vi redde ut en del frågor tillsammans och började skönja ett sätt att gå vidare.

Och idag har jag medverkat vid en "galakväll" för Pakistan i Säbrå församling. Vi var säkert nittio i kyrkan. Församlingens internationella grupp hade lagt upp ett trevligt program. De hade inbjudit en grupp musikaliska ungdomar från gymnasiets estetiska program. De sjöng så det stod härliga till. Jag informerade om hur vår kyrka genom det mellankyrkliga nätverket ACT-alliansen är med och försöker lindra följderna av översvämningen i Pakistan. Ungdomarna sjöng och spelade mer och jag ledde församlingen i ett par kanons ur psalmboken. Berättade lite mer om Svenska kyrkans insamlingspolicy och vädjade för kollekten med betoning på att det går mot vinter i Pakistan också. Medan ungdomarna sjöng gick sedan alla fram och lade sin gåva i en korg på altaret. Resultatet blev över 5000 kr. Prästen Ulf avrundade med några ord och bön, och så slutade vi med psalmen 89, Se jag vill bära ditt budskap, Herre. En mycket passande psalm som har kommit till oss från den afrikanska kyrkan.

Tänk vad mycket vi kan göra om vi hjälps åt, sätter oss ned och börjar prata, planerar och sedan agerar. Vi kan åstadkomma mycket om vi bara tror på det vi gör.
Stort tack till diakonerna Inger och Berit som gjorde min helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar