29 oktober 2010

Ny telefon

- Du, kan vi åka till Birsta på fredag eftermiddag. Du vet, jag skulle behöva köpa mig en ny mobiltelefon.
Ja visst vet jag det. Dessutom behöver vår systerson P som nu bor hos oss ett par nya byxor. Så visst kan vi åka till Birsta.
För den oinvigde så är det ett enormt stort köpcentrum mellan Härnösand och Sundsvall.
Så vi åker till Birsta för att köpa en mobiltelefon och ett par byxor.
Jag måste erkänna att jag inte känner mig särskilt jättepeppad för programmet för vår lediga eftermiddag. Men - vad gör man inte för de sina. Så vi kör dit, men inser alltför sent att det är lönehelg eller långhelg eller vad det nu heter. I alla fall så ringlar köerna långa ända ut på E4:an, och parkeringsplats, det kan du bara drömma om. Jag hittar i alla fall en minimal lucka för vår blygsamma Skoda Fabia mellan två värstingar. Parkerar och vi går raskt mot Birsta City. Det är där dom har mobiltelefoner.

Vi släntrar in i köptemplet och fångas genast av dess atmosfär, ren, hög, tilltalande och övertygande.
-Telia! Där är det, ropar hustrun som minns varför hon kommit till templet.
Vi beträder det heliga, tar en kölapp och väntar på att bli införd i det allraheligaste. Hustruns ångest ökar. Hon vet inte vilken sort hon vill ha. Och väggarna fullkomligen dryper av frestande mobiltelefoner.
-Hej, vill ni ha hjälp med något, frågar en vänlig kvinna, när det är vår tur.
Och min lagvigda svarar så rätt och samtidigt aningen skärrat:
- Jo, jag skulle vilja titta på en ny mobiltelefon.
Som om man kunde fråga efter något annat i hela j-vla butiken...
- Då vill jag rekommendera den här, säger hon och tar fram en mobil.
Det är en N8dukanskeharhörttalasomden? Den har nyss släppts av Nokia och är verrrkligen bra, särskilt kameran.
Syskonbarnet inflikar att den är bäst som telefon men operativsystemet suger faktiskt.
- Öhh... Suger..? Vad sa du, är det fel på sugen i operationssystemet..??
Hustruns ansiktsfärg skiftar från energiskt till frågande.
- Ja, annars kan du kanske ta den här, en HåTeSe Disajr. Den är ett grymt märke bland lurarna.
- Öhh... Grym, dvs aggresiv, ondskefull, argsint..? Och lurarna, vilka är de som vill lura mig..? Eller har jag glömt bort att ta på mig lurarna?
Hustrun tar två steg tillbaka. Men expediten fortsätter:
- Eller ni kanske har gripits av Apple-hajpen och egentligen vill köpa en Ajfån..?
- Ursäkta, men vad är en äppelhajpenna för nåt, som skulle driva mig att köpa en Ajfån..??? Hustrun och även hennes make börjar känna sig något utomjordiska.
- Jo med den här så får du fri navigator och Spottifaj som alla smartfåns har.
- Det låter övertygande, men vad är navigator? Låter som ett skepp med vassa tänder. Och vem önskar sig en spottande telefon eller en smart fåntratt..?

Vad det blir?
Inget.
Ingen ny telefon.
Ingen ny mirakelvärsting faktiskt, alla duktiga försäljare till trots.
Vi åker från köptemplet utan bönesvar åt hustrun men väl med två hundrakronorsjeans åt P.

Själv känner jag att tonvikten helt legat vid vår fikapaus.
För åker man till Birsta så är det ett måste med kaffe och en budapestrulle.
Så är det bara.
Ajfån eller Enåtta eller vad fasen som helst, men kaffe och en budapestrulle behövs för att jag ska vilja åka till Birsta en fredag eftermiddag under en lönehelg.

6 kommentarer:

  1. .. haha.... känner igen mig i situationen.. att känna sig närmast överfallen av en försäljare, och inte begripa vad de säger..
    Skickligt att lyckas undvika köpet, GRATTIS!

    SvaraRadera
  2. Men hustrun kan gå ner på expert. Där finns det inte så många telefoner att bli förvirrad av. Och så blir det lokalt köpt.

    SvaraRadera
  3. *skrattar gott* Och håller med Cecilia! Expertbutiken här i stan har det man behöver och folket där kan prata vanlig svenska så man förstår skillnaden mellan de små datorerna man kan ringa med och de mobiltelefoner som har en del finesser.... (fast jag måste säga, att ajfånen har krupit in i mitt liv på ett mycket behagligt sått...)

    SvaraRadera
  4. Hahaha, nu fick jag mig söndagmorgonens skratt. Tack!

    SvaraRadera